Record Details

Біля витоків реалізації в українській школі особистісно орієнтованої парадигми освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719084/
 
Title Біля витоків реалізації в українській школі особистісно орієнтованої парадигми освіти
At the beginning of implementation in the Ukrainian school of a personally oriented education paradigm
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description Висвітлено здійснені в Україні в 1980-1990-х роках кроки з реалізації особистісно орієнтованого навчання учнів початкової школи засобами диференціації й індивідуалізованих методів навчання. Аргументовано, що завдяки цьому вже в перші роки незалежності України активізувалася розбудова шкільного навчання на засадах дитиноцентризму й психологізації освітнього процесу. Розкрито погляди Ю. Гільбух (1928-2000) на шляхи здійснення індивідуалізації навчання школярів, а також його колег (Є.Верещак, Л.Кондратенко, А.Киричук, С.Коробко, А.Фурман), оприлюднені й перевірені експериментально у практиці понад 400 загальноосвітніх шкіл (1989-1998).
Обґрунтовано, що до вчених, чиї здобутки в теоретичному й прикладному забезпеченні індивідуалізації процесу навчання в українській школі, в уведенні психодіагностики у шкільну практику, в укоріненні в свідомості освітян необхідності застосування психологічних знань, виявилися вагомими у 1990-ті роки, слід віднести Ю.Гільбуха та співробітників лабораторії диференціації навчання Інститут психології – Є.Верещака, Л.Кондратенко, С.Коробко та ін., академіка О.Киричука, професора А.Фурмана. Їхні зусилля сприяли обґрунтованою необхідності запровадження в українській школі психологічного супроводу навчання і виховання школярів, що привело до введення посад шкільних психологів, створення окремої Психологічної служби системи освіти України, загалом – до утвердження в українській освіті особистісно орієнтованої парадигми.
The steps taken in Ukraine in the 1980s-1990s to realize the person-centered education of elementary school students by means of differentiation and individualized teaching methods are highlighted. It is argued that due to this, in the first years of Ukraine's independence, the development of schooling on the basis of pedocentrism and psychologization of the educational process was intensified. The Yu. Gilbukh’ (1928-2000) views on the way of individualization of schoolchildren’ education, as well as his colleagues (E. Vereshchak, L. Kondratenko, O. Kirichuk, S. Korobko, A. Furman), experimentally tested in the practice of more than 400 secondary schools (1989-1998).
It is substantiated that scientists whose achievements (theoretical and applied provision of individualization of the learning process in the Ukrainian school, introduction of psychological diagnostics into school practice, rooting in the minds of teachers of the need for the use of psychological knowledge) were significant in the 1990s, should be attributed to Yu.Gilbukh laboratories of differentiation of education of Institute of Psychology of Ukraine - E. Vereshchak, L. Kondratenko, S. Korobko and others, academician O. Kirichuk, professor A. Furman. Their efforts helped to substantiate the need to introduce in the Ukrainian school psychological support for the education and upbringing of schoolchildren, and led to the introduction of posts of school psychologists, the creation of a separate Psychological Service of the education system of Ukraine, as a whole - to the establishment of a personally oriented paradigm in Ukrainian education.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719084/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D.%20%D0%91%D1%96%D0%BB%D1%8F%20%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%D1%97...d%20%282%29.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2019) At the beginning of implementation in the Ukrainian school of a personally oriented education paradigm Pedagogy and psychology, 4 (105). pp. 35-48. ISSN 2304-0629