Record Details

Вплив соціально-демографічних чинників на рівень толерантності персоналу освітніх організацій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719061/
http://orgpsy-journal.in.ua/userfiles/issues/i18/n18/12.pdf
 
Title Вплив соціально-демографічних чинників на рівень толерантності персоналу освітніх організацій
The impact of socio-demographic factors on educational staff's tolerance
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті описано рівні розвитку основних видів толерантності педагогічних працівників. Проаналізовано вплив соціально-демографічних чинників на основні види толерантності персоналу освітніх організацій. Констатовано вплив таких соціально-демографічних чинників, як вік, стать та сімейний стан, на окремі види толерантності педагогічних працівників. Встановлено, що найсильніше на показники толерантності освітнього персоналу впливають вік та стать, менший вплив здійснює сімейний стан педагогічних працівників.
The article describes the levels of the main types of teaching staff's tolerance and analyzes the effects of socio-demographic factors (staff's age, gender and marital status) on the main types of their tolerance. Interpersonal, managerial and intergenerational tolerance have been found to be the most developed types of tolerance for educational organizations' staff.
It has been discovered that teaching staff's age and gender have the greatest influence on some types of their tolerance, while teaching staff's marital status has weaker effects on their tolerance.
It has been also found that teaching staff's age affects their intergenerational, gender, professional and political tolerance.
There are differences between men and women in the levels of interpersonal, inter-ethnic, intercultural, professional, and managerial tolerance. It has been shown that women have higher tolerance than men.
It has been also found that teaching staff's marital status affected their socio-economic tolerance: married respondents have higher managerial and socio-economic tolerance than unmarried ones.
The author concludes that the research findings can improve psychological support for and promote the development of teaching staff's tolerance in educational organizations.
 
Publisher Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719061/1/Tereshchenko_18.pdf
- Терещенко, К.В. (orcid.org/0000-0002-1149-2704 <http://orcid.org/0000-0002-1149-2704>) (2019) The impact of socio-demographic factors on educational staff's tolerance Організаційна психологія. Економічна психологія, 4 (18). pp. 85-93. ISSN 2411–3190