Record Details

Можливості використання засобів музейної педагогіки в освітній практиці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719021/
 
Title Можливості використання засобів музейної педагогіки в освітній практиці
Possibilities of using the means of museum pedagogy in educational practice
 
Creator Філіпчук, Н.О.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті акцентовано увагу на тому, що відповідно до сучасних змін функцій музею, що має виконувати просвітницьку, культуротворчу місію в суспільстві, виникає необхідність використання потенціалу музейних інституцій, удосконалення методів музейної педагогіки на основі досвіду вітчизняних музеїв культурологічного, мистецтвознавчого спрямування. Доведено, що музеї не просто уособлюють заклади, в яких зберігаються, вивчаються пам’ятки, експонати історії, матеріальної і духовної культури, але в умовах незалежності України мають перетворитися в потужні культурні, наукові, духовні, просвітницькі центри, які формують нове світобачення, раціональне й почуттєве осмислення, сприйняття власної історичної спадщини.
Запропоновано комплекс завдань, які розроблені на основі традиційних та інноваційних форм і методів використання засобів музейної педагогіки, які можна використовувати з метою активізації аудиторної і позааудиторної роботи в умовах сучасного закладу загальної освіти. Під час структурування змісту завдань, добору відповідних форм і методів нами було враховано, яким чином можна формувати здатність до критичного оцінювання історичних подій на основі використання потенціалу музейної педагогіки; налагоджувати діалогову взаємодії у системі «школа – музей»; удосконалювати уміння педагогів щодо тематичного добору музейних експозицій з урахуванням індивідуальних потреб особистості. Комплекс завдань для учнів закладів загальної освіти спрямований на інтенсифікацію опанування тематичним матеріалом музеїв культурологічного, мистецтвознавчого спрямування (у м. Києві), ознайомлення з методами роботи музеїв з різними категоріями населення, з мистецько-просвітницькими заходами, організованими з метою розвитку ціннісних орієнтирів, формування національно-свідомої світоглядної позиції (Музей народної архітектури та побуту України, Музей видатних діячів культури, Будинок-музей Миколи Лисенка, Музей книги і друкарства, Національний культурно-мистецький заповідник «Києво-Печерська Лавра», Національний музей Тараса Шевченка, Музей Івана Гончара та ін.); використання потенціалу реальних та віртуальних екскурсій.
The article emphasizes that in accordance with the modern changes in the functions of the museum, which should fulfill an educational, cultural and creative mission in society, there is a need to use the potential of museum institutions, to improve the methods of museum pedagogy based on the experience of national museums of cultural studies.
It is proved that museums do not simply represent the institutions in which are stored, studied monuments, exhibits of history, material and spiritual culture, but in the conditions of independence of Ukraine should be transformed into powerful cultural, scientific, spiritual, educational centers, which form a new world outlook, rational and sensual comprehension, perception of one's own historical heritage.

A set of tasks, which are developed on the basis of traditional and innovative forms and methods of using museum pedagogy, which can be used to activate classroom and extracurricular work in a modern general education institution, is offered. In structuring the content of the tasks, the selection of appropriate forms and methods, we have taken into account how we can form the ability to critically evaluate historical events based on the use of the potential of museum pedagogy; to establish dialogue interaction in the system "school - museum"; to improve the skills of teachers in the thematic selection of museum exhibitions, taking into account the individual needs of the individual.The complex of tasks for students of institutions of general education is aimed at intensifying the acquisition of thematic material by museums of cultural and art direction (in Kiev), acquaintance with the methods of work of museums with different categories of the population, with artistic and educational measures, developmental forms, developmental methods - conscious worldview (Museum of Folk Architecture and Life of Ukraine,Museum of prominent figures of culture, Mykola Lysenko House-Museum, Museum of Book and Printing, National Cultural and Art Reserve "Kyiv-Pechersk Lavra", National Museum of Taras Shevchenko, Ivan Gonchar Museum, etc.); harnessing the potential of real and virtual excursions.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України, м. Київ
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719021/1/%D0%A4%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE%20%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%202019.pdf
- Філіпчук, Н.О. (orcid.org/0000-0002-1023-923X <http://orcid.org/0000-0002-1023-923X>) (2019) Possibilities of using the means of museum pedagogy in educational practice Мистецтво та освіта, 4 (94). pp. 20-30.