Етико-естетичний контекст процесу розвитку світогляду викладачів мистецьких дисциплін
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/719018/
|
|
Title |
Етико-естетичний контекст процесу розвитку світогляду викладачів мистецьких дисциплін
Ethical and aesthetic context of the process of developing the worldview of teachers of art disciplines Этико-эстетический контекст процесса развития мировоззрения преподавателей художественных дисциплин |
|
Creator |
Соломаха, С.О.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study 7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture. |
|
Description |
Анотація: Діяльність викладачів мистецьких дисциплін створює основу для формування аксіологічного ставлення до мистецтва і орієнтації особистості в світі духовних цінностей. Рівень естетичної та етичної цінності художнього образу твору мистецтва істотно впливає на становлення особистості, допомагаючи людині прийняти більш високу систему цінностей і шукати нові шляхи саморозвитку і духовного сходження. Автором статті визначається структура і виявляється специфіка технології розвитку художньо-естетичного світогляду викладачів мистецьких дисциплін у системі післядипломної педагогічної освіти, робиться акцент на світоглядної культури особистості як основи професійного ставлення педагога до майбутньої діяльності. Resume: The activities of teachers of art disciplines create the basis for the formation of an axiological attitude to art and personality orientation in the world of spiritual values. The level of aesthetic and ethical values of the artistic image of a work of art significantly affects the formation of personality, helping a person to adopt a higher system of values and look for new ways of self-development and spiritual ascent. The author of the article determines the structure and reveals the specifics of the technology for the development of the artistic and aesthetic worldview of teachers of art disciplines in the system of postgraduate teacher education, focuses on the worldview culture of the individual as the basis of the teacher’s professional attitude to future activities. Аннотация: Деятельность преподавателей художественных дисциплин создает основу для формирования аксиологического отношения к искусству и ориентации личности в мире духовных ценностей. Уровень эстетической и этической ценности художественного образа произведения искусства существенно влияет на становление личности, помогая человеку принять более высокую систему ценностей и искать новые пути саморазвития и духовного восхождения. Автором статьи определяется структура и выявляется специфика технологии развития художественно-эстетического мировоззрения преподавателей художественных дисциплин в системе последипломного педагогического образования, делается акцент на мировоззренческой культуре личности как основы профессионального отношения педагога к будущей деятельности. |
|
Publisher |
"Перо"
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/719018/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%20%D0%A1%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%85%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD.%20%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0%2021.pdf
- Соломаха, С.О. (orcid.org/0000-0002-8737-9740 <http://orcid.org/0000-0002-8737-9740>) (2014) Ethical and aesthetic context of the process of developing the worldview of teachers of art disciplines Наука 21 века: вопросы, гипотезы, ответы, 5. pp. 67-73. |
|