Record Details

В. О. Сухомлинський про роль бібліотеки в організації методичної роботи школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/719045/
http://roippo.org.ua/activities/redakts/
10.37026/2520-6427-2019-100-4-130-133
 
Title В. О. Сухомлинський про роль бібліотеки в організації методичної роботи школи
V. O. Sukhomlynskyi about the role of the library in the organization of the methodological work of the school
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті на основі аналізу педагогічних праць В. О. Сухомлинського розкрито його ідеї стосовно ролі бібліотеки в організації методичної роботи школи. Виявлено, що в освітньому просторі Павлиської середньої школи вагоме місце відводилося бібліотеці як дієвому засобу підвищення фахового рівня педагогічних кадрів, взаємного професійного збагачення членів педагогічного колективу, розширення методичних знань, а отже, осягнення нових форм і методів навчання та виховання учнів. Аргументовано, що ідеї педагога актуалізуються нині в умовах розбудови нової української школи, сучасних інформаційних викликів, дискурсів про модель шкільної бібліотеки.
The paper covers the main ideas regarding the rôle of a libraiy in the organisation ofmethodical work at school suggested by V.O. Sukhomlynskyi in his Pedahohichnyi kolektyv serednoi shkoly (Pedagogical community of secondary school), Metodyka vvkhovannia kolektyvu (Methods of framing community), Sto porad uchytelex i (One hundred pieces of advice for teachers), Pavlvska serednia shkola (Pavlysh secondary school), and Rozmo- va z molodym dyrektorom shkoly (Conversation with a young head teacher). It was found out that the library played an important role in Pavlysh secondary school, since it was an efficient means of improving and developing teachers ’professional skills, exchanging professional experience, and acquiring new methodical knowledge, i. e. learning new forms and methods of training. The methodical work of the school included teacher’s library, pedagogical library', head teacher's library, pedagogical discussion of methodical literature, discussion of books with pupils, selection of books for reading in out-of-school hours, discussion of methods of training, library circle, and discussion of problems of reading during teachers ’ meetings.
In the course of creative cooperation the teachers and the library developed the means how to connect the library with methodical work. Being rational kernels for information support of educational process, these means can obtain new life in modern school libraries. No doubt, school librarians should be well-informed about the content of training, curricula, and directions of methodical work, since they are responsible for school library acquisition and take part in providing information support to educational process using innovative forms and methods. V.O. Sukhomlynskyi’s ideas are relevant now in the course of development of the new Ukrainian school, new informational challenges and discourses about the mode of school library). The further research prospects can be focused on the study of the role of a libraiy in the development ofmethodical knowledge of a young teacher.
 
Publisher РОІППО
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/719045/1/NPD_2019_4_Berezivska.pdf
- Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2019) V. O. Sukhomlynskyi about the role of the library in the organization of the methodological work of the school Нова педагогічна думка, 4 (100). pp. 130-133. ISSN 2520-6427
10.37026/2520-6427-2019-100-4-130-133
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37026/2520-6427-2019-100-4-130-133