Record Details

Індивідуальні освітні траєкторії педагогічних працівників та учнів: системний вимір феномену

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718986/
http://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/599
https://doi.org/10.31108/1.2019.5.6.8
 
Title Індивідуальні освітні траєкторії педагогічних працівників та учнів: системний вимір феномену
Personal educational pathways of pedagogical workers and students: the systemic approach to the phenomenon
 
Creator Сухенко, Яна Валеріївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена дослідженню проблеми індивідуальних освітніх траєкторій педагогічних працівників (керівників, вчителів, психологів, соціальних педагогів шкіл) та учнів старших класів з позицій системного та психосемантичного підходів. Психосемантичне дослідження особливостей оцінки індивідуальних освітніх траєкторій проведено за спеціалізованим семантичним диференціалом «Освітня траєкторія». З’ясовано, що в свідомості педагогічних працівників імпліцитно представлені наступні характеристики індивідуальної освітньої траєкторії: результативно-усвідомлений та емоційно-оціночний компоненти, картографічність, динамічність, персоналізованість, інноваційність. Порівняння оцінок засвідчує, що педагогічні працівники мають більш складне уявлення про освітню траєкторію ніж учні; найбільше навантаження в обох групах зберігається за факторами «сила», «оцінка, комфорт» як структуротвірними компонентами системи; в обох групах освітня траєкторія має такі спільні характеристики як «сила», «оцінка», «динаміка», «функціонування», «зв’язки». Проте, в свідомості дорослих індивідуальна освітня траєкторія представлена додатковою характеристикою «картографічність», яку інтерпретуємо як атрибут цілісності, системності досліджуваного феномену.
The article examines personal educational pathways (PEP) of pedagogical workers (managers, teachers, psychologists, social pedagogues at schools) and students of senior classes of secondary school from the point of view of the systemic and psychosemantic approaches. The specialized semantic differential technique “Educational pathway” was used for the psychosemantic study of the peculiarities of personal educational pathway evaluation. These results have crystallized the general understanding of PEP as a system that can be presented in the cartographic format, consisting of: productively-conscious and emotional-evaluative components; internal and external links; factors and processes that determine its existence and functioning. Comparison of the personal educational pathways evaluated by the students and the pedagogical workers shows that adults have more cognitively complex ideas on their educational pathways; in both groups, the factors of “strength”, ‘estimation, comfort” as structural elements of the “educational pathways system” have the largest weight; in both groups, the personal educational pathways have such common characteristics as “strength”, “estimation”, “dynamics”, “format of existence, functioning”, “links”. In addition, the adults’ personal educational pathways have the additional characteristic of "cartography".
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718986/1/7--%D0%A1%D1%83%D1%85%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%AF.%20%D0%92.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%20%D0%86%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%94%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97.pdf
- Сухенко, Яна Валеріївна (orcid.org/0000-0001-7440-2537 <http://orcid.org/0000-0001-7440-2537>) (2019) Personal educational pathways of pedagogical workers and students: the systemic approach to the phenomenon Психологічний часопис, 5 (6). pp. 106-121. ISSN 2414-0023
https://doi.org/10.31108/1.2019.5.6.8