Методи навчання філософії в контексті компетентнісно орієнтованої історичної і громадянської освіти в ліцеї
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718984/
http://ipvid.org.ua/products/2019_2/article.php |
|
Title |
Методи навчання філософії в контексті компетентнісно орієнтованої історичної і громадянської освіти в ліцеї
Методы обучения философии в контексте компетентностно ориентированного исторического и гражданского образования в лицее Methods of teaching philosophy in the context of competence-oriented historical and civil education in lyceum |
|
Creator |
Кришмарел, В. Ю.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Зважаючи на наявний інтерес та затребуваність навчання критичного мислення у світі, розглядаємо його як базис для наскрізного навчання філософії (адже це такі типи мислення, понятійні поля яких збігаються в основних пізнавальних операціях – аналіз, синтез, оцінювання). Наскрізне вивчення філософії в школі є загальносвітовою тенденцією, яка зумовлена кількома чинниками: формування навичок аргументованого представлення власної думки усно та на письмі, вміння співставляти інформацію з різних джерел, вправність у висуванні гіпотез та аргументації власної позиції, здатність критично мислити щодо різних проблемних питань тощо. Країни, де високі показники навчання філософії в школі, показують і високі результати за міжнародною системою PISA, а також мають зростаючі економічні та соціальні показники. Крім того, таке навчання відповідає реформам в освіті України. Філософію в школі ми розуміємо як навчання вдумливому читанню, вмінню fналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію, аргументацію, а також вправності у вираженні своєї думки у письмовій формі та обґрунтуванні власної позиції. Несмотря на имеющийся интерес и востребованность обучения критическому мышлению в мире, рассматриваем его как базис для сквозного обучения философии (понимая их как типы мышления, понятийные поля которых совпадают в основных познавательных операциях - анализ, синтез, оценка). Сквозное изучения философии в школе является общеобразовательной тенденцией, которая обусловлена несколькими факторами: формирование навыков аргументированного представления собственной мысли устно и письменно, умение сопоставлять информацию из разных источников, ловкость в выдвижении гипотез и аргументации собственной позиции, способность критически мыслить по различным проблемным вопросам и т. п. Страны, где высокие показатели обучения философии в школе, показывают и высокие результаты по системе оценивания PISA, а также имеют растущие экономические и социальные показатели. Кроме того, такое обучение соответствует реформам в образовании Украины. Философию в школе мы понимаем как обучение вдумчивому чтению, умению анализировать, синтезировать и оценивать информацию, аргументацию, а также сноровку в выражении своего мнения в письменной форме и обосновании собственной позиции. Despite the interest and relevance of teaching critical thinking in the world, we consider it as a basis for cross-cutting teaching of philosophy (understanding them as types of thinking which conceptual fields coincide in the main cognitive operations - analysis, synthesis, evaluation). A cross-cutting teaching of philosophy in school is a general educational trend, which is caused by several factors: the formation of the skills of reasoned presentation of one’s own thoughts verbally and in writing, the ability to compare information from different sources, the dexterity in hypothesizing and reasoning one’s own position, the ability to think critically on various problematic issues etc. Countries where high rates of teaching philosophy in school show high results in the PISA system, and also have rising economic and social indicators. In addition, such training is consistent with education reforms in Ukraine. We understand philosophy in school as teaching thoughtful reading, the ability to analyze, synthesize and evaluate some information, ability for argumentation, as well as dexterity in expressing own opinions in writing and substantiating own position. Considering the stated points, which generally show understanding of the place and role of philosophy in general education, we are convinced that teaching of philosophy is useful for students today, because it is realized in the further professional, social, and personal life. It is also important that teaching philosophy is virtually unique, within general education, by finding answers to the meaningful questions of life that underlie the value horizon of the individual. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718984/1/12.pdf
- Кришмарел, В. Ю. (orcid.org/0000-0002-9822-8331 <http://orcid.org/0000-0002-9822-8331>) (2019) Methods of teaching philosophy in the context of competence-oriented historical and civil education in lyceum Проблеми сучасного підручника (23). pp. 123-131. ISSN 2411-1309 |
|