Record Details

Системи штучного інтелекту в адаптивному навчанні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718106/
 
Title Системи штучного інтелекту в адаптивному навчанні
Artificial intelligence systems in adaptive learning
Системы искусственного интеллекта в адаптивном обучении
 
Creator Demianenko, Viktor
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті зазначено, що досягнення масового впровадження у систему освіти нових технологій в поданні навчального матеріалу, вдосконаленні видів навчальної діяльності тощо, викликає необхідність розвитку нових дидактичних підходів. Основною ознакою такого навчання є його персоналізована направленість – адаптованість навчального процесу до індивідуальних потреб учня.
Зазначається, що одним з перспективних напрямків забезпечення умов такого навчання має бути створення високотехнологічної освітньої платформи, функціонування якої забезпечується комп’ютерними технологіями з використанням штучного інтелекту.
Описано технології та функції систем штучного інтелекту у побудові освітніх платформ.
Описано технології адаптивних освітніх платформ, у яких за допомогою функцій штучного інтелекту можуть формуватися персоналізовані навчальні траєкторії, що значно підвищує ефективність використання часу на опанування знань для кожного учня.
Зазначається, що ефективно використовувати технології штучного інтелекту не тільки відстежуючи та аналізуючи результати виконаних навчальних завдань учнів, а й хід їх виконання, це надає можливість більш глибокого аналізу процесу отримання знань учнем. В основі закладені технології автоматичного сортування, мультимедійного відтворення процесу навчання, можливості стеження за ходом мислення учня та адаптивної аналітики, що дозволяє поглиблювати індивідуалізацію навчання. Штучний інтелект допомагає персоналізувати навчальний підхід до кожного учня для того, щоб зробити навчання максимально ефективним.
Обґрунтовано необхідність використання технологій штучного інтелекту для визначення індивідуальних особливостей кожного учня й аналізу результатів його навчання для подальшого їх коригування. При цьому впровадження штучного інтелекту має бути направленим на збереження і примноження всіх сильних аспектів вчителя. Нові технології необхідно впроваджувати педагогічно виважено і доцільно, щоб уникнути «інфантилізації» учнів, слід пам’ятати, що в будь-якому освітньому процесі керівна роль належить особистості вчителя.
The article states that the mass introduction of advanced technologies related to presentation of educational materials and expanding the variety of educational activities, etc into the educational system necessitates the development of new didactic approaches. The main feature of such learning is its personalized focus - the adaptability of learning to the individ„пі
students' needs.
As indicated in the article, one of the promising ways to organize such learning is the creation of a high-tech educational platform, the functioning of which is provided by computer technologies involving artificial intelligence. The article describes the technologies of artificial intelligence systems and their functions in the development of educational platforms. The article defines the technologies of adaptive educational platforms, where personalized learning trajectories can be formed using the functions of artificial intelligence, which significantly optimizes the time required for knowledge acquisition by each student. It is noted thut the use of artificial intelligence technologies allows effective monitoring and analysis of not only the results of the completed educational tasks, bid also their performance course.
This provides an opportunity for a deeper analysis of knowledge acquisition by students. The approach is based on the technologies of automatic sorting, midtimedia reproduction of learning process, and the ability to monitor students' thinking, and adaptive analytics, which allows improving the individualization of learning. Artificial intelligence helps to develop a personalized educational approach for each student in order to make learning more effective.
The article justifies the need for application of artificial intelligence technologies wtiti the view to determine the individual characteristics of each student and analyze his/her learning achievements for further adjustment. At the same time, the introduction of artificial intelligence should be aimed at preserving and enhancing all strong aspects of teacher's activities. New technologies need to be implemented carefully and pedagogically appropriately in order to avoid making students "childish". It should be remembered that the leadership position in any educational process belongs to the teacher.
В статье указано, что достижение массового внедрения в систему образования новых технологий в представлении учебного материала, совершенствовании видов учебной деятельности и т.д., вызывает необходимость развития новых дидактических подходов. Основным признаком такого обучения является его персонализированная направленность - адаптация учебного процесса к индивидуальным потребностям ученика.Отмечается, что одним из перспективных направлений обеспечения условий такого обучения должно быть создание высокотехнологичной образовательной платформы, функционирование которой обеспечивается компьютерными технологиями с использованием искусственного интеллекта.Описаны технологии и функции систем искусственного интеллекта в построении образовательных платформ.Описаны технологии адаптивных образовательных платформ, в которых с помощью функций искусственного интеллекта могут формироваться персонализированные учебные траектории, что значительно повышает эффективность использования времени на овладение знаний для каждого ученика.Отмечается, что эффективно использовать технологии искусственного интеллекта не только отслеживая и анализируя результаты выполненных учебных заданий учеников, но и ход их выполнения, это дает возможность более глубокого анализа процесса получения знаний учеником. В основе заложены технологии автоматической сортировки, мультимедийного воспроизведения процесса обучения, возможности слежения за ходом мышления ученика и адаптивной аналитики, позволяет углублять индивидуализацию обучения. Искусственный интеллект помогает персонализировать учебный подход к каждому ученику для того, чтобы сделать обучение максимально эффективным.Обоснована необходимость использования технологий искусственного интеллекта для определения индивидуальных особенностей каждого ученика и анализа результатов его обучения для дальнейшего их корректировки. При этом внедрение искусственного интеллекта должно быть направлено на сохранение и приумножение всех сильных аспектов учителя. Новые технологии необходимо внедрять педагогически взвешенно и целесообразно, чтобы избежать «инфантилизации» учеников, следует помнить, что в любом образовательном процессе руководящая роль принадлежит личности учителя.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718106/1/Theory%20and%20Practice%20of%20Science%20Education%20%282019%2C%20Vol.1%2C%20Issue%201%29_%20DemyanenkoV.pdf
- Demianenko, Viktor (orcid.org/0000-0002-1469-8185 <http://orcid.org/0000-0002-1469-8185>) (2019) Artificial intelligence systems in adaptive learning Theory and practice of science education, 1 (1). pp. 102-110. ISSN 978-617-7734-13-9