Record Details

Реформування загальної середньої освіти в Радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718931/
http://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=22543
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2019-3-9-33
 
Title Реформування загальної середньої освіти в Радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела
Secondary education reform in the Soviet Ukraine under conditions of authoritarian society (1931–1991): historiography and research sources
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description Стаття розкриває організаційно-змістові основи, позитивні й негативні тенденції реформування загальної середньої освіти в радянській Україні (1931–1991). Містить укладений автором на основі дібраної, систематизованої й класифікованої джерельної бази бібліографічний список історіографії (статті, брошури, монографії, посібники, дисертації тощо дослідників 30-х років ХХ ст. – 2018 р.) і джерел (нормативно-правові документи; періодичні або продовжувані видання: «Комуністична освіта», «Радянська школа», «Збірник наказів Народного комісаріату освіти», «Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР», «Радянська освіта» та ін.; статті, брошури досліджуваного періоду тощо) із зазначеної проблеми. Пропонований бібліографічний список, що відображає еволюцію вітчизняної педагогічної думки – від її фальсифікації в рамках комуністичної ідеологеми до відродження на основі національного, демократичного, гуманістичного принців в умовах розбудови української державності, стане в пригоді дослідникам історії освіти та педагогіки, а також усім учасникам нинішнього реформаторського процесу освітнього простору. Виявлені під час дослідження позитивні й негативні тенденції реформування загальної середньої освіти можуть стати в пригоді в ході нинішньої інтенсивної розбудови Нової української школи, імплементації Закону України «Про освіту» (2017). Вивчення означеної проблеми крізь призму історіографії та джерелознавства сприятиме інформаційному забезпеченню подальшого історико-педагогічного студіювання реформ і контрреформ минулого як складників державної освітньої політики в контексті суспільно-політичних, соціально-економічних, педагогічних детермінант. Ця стаття є продовженням циклу джерелознавчих розвідок, у яких висвітлено процес реформування загальної середньої освіти крізь призму джерелознавства в інші історичні періоди.
The article covers the organizational and content principles, positive and negative tendencies of the general secondary education reform in the Soviet Ukraine (1931–1991). It contains a bibliographic list of historiography compiled by the author on the basis of a selected, classified and classified source database (articles, brochures, monographs, manuals, theses, etc. produced by the researches in the 1930s – 2018) and sources (regulatory documents; periodic editions or serials: «Communist Education», «Soviet School», «The Collection of Orders of the People's Commissariat of Education», «Collection of Orders and Instructions of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR», «Soviet Education», etc.; articles, brochures of the researched period related to the mentioned issue. The proposed bibliographic list reflecting the evolution of the national pedagogical thought – from its falsification within the framework of the communist ideology to the revival on the basis of national, democratic, humanistic principles in the process of Ukrainian statehood development, will be of use to researchers of the history of education and pedagogy, as well as to all the participants of the current reformatory process in the educational space. The positive and negative tendencies in the general secondary education reform revealed during the study, may be useful during the current intensive development of the New Ukrainian School, the implementation of the Law of Ukraine «On Education» (2017). Studying this problem through the prism of historiography and source study will promote the information support in the further historical and pedagogical study of reforms and counter-reforms of the past as components of the state educational policy in the context of socio-political, socio-economic and pedagogical determinants. This article is a continuation of the cycle of the source research highlighting the process of the general secondary education reform through the prism of source study in other historical periods.
 
Publisher Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718931/1/Nauk-ped-stud_2019-3-9-33.pdf
- Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2019) Secondary education reform in the Soviet Ukraine under conditions of authoritarian society (1931–1991): historiography and research sources Науково-педагогічні студії (3). pp. 9-33. ISSN 2663-5739
https://doi.org/10.32405/2663-5739-2019-3-9-33