Record Details

Психологічні особливості навчання дітей із порушеннями слуху

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718852/
 
Title Психологічні особливості навчання дітей із порушеннями слуху
Psychological features of educating of hearing impairment children
 
Creator Замша, А.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статті здійснено теоретичний аналіз проблеми навчання дітей із порушеннями слуху з огляду на домінуючу модель сприймання глухоти, що опосередковує зміст і особливості організації процесу навчання дітей із порушеннями слуху, які в сукупності впливають на формування певних особистісних якостей та рис. Виокремлено медичну, соціальну та культурну моделі сприймання глухоти.
При медичній моделі діти з порушеннями слуху опановують меншим, аніж їхні чуючі однолітки змістом освіти, крім цього організація процесу навчання має наскрізну корекційну спрямованість, що зосереджується на намаганні виправити первинні та вторинні порушення розвитку, які виникають внаслідок порушення слуху. Це формує у дітей з порушеннями слуху почуття власної неповноцінності в порівнянні з чуючими однолітками, виникнення у них відчуття обмежень щодо перспектив їхньої самореалізації в світі чуючих.
При соціальній моделі, організація процесу навчання спрямовується на усунення бар’єрів у комунікації дитини з порушеннями слуху з оточуючими. Ця модель ґрунтується на інклюзивній філософії освіти, що передбачає інтегрування дитини з порушеннями слуху в чуюче освітнє середовище. Втім, у таких умовах неможливо забезпечити повноцінну участь і активність такої дитини в освітньому процесі. В цих умовах навчання часто відбувається за посередництва перекладача жестової мови. Внаслідок цього у дитини з порушеннями слуху формується почуття «інакшості» та стереотип сприймання оточуючих як таких, що їй винні (наприклад, ставити хороші оцінки тощо, тому що дитина глуха).
Культурна модель глухоти передбачає збереження для дітей із порушеннями слуху спеціальної форми навчання, яка відбувається із залученням дорослих глухих вчителів та чуючих вчителів з родин глухих, які є носіями культури, цінностей, досвіду вирішення найрізноманітніших проблем, що виникають в житті глухої людини. При цій моделі навчання у дитини з порушеннями слуху формується почуття гордості за власну приналежність до спільноти глухих, позитивне самосприйняття, адекватне бачення власних життєвих перспектив.
The article deals with the results the theoretical analysis of the problem of teaching hearing impairments children in view of the dominant model of understanding the deafness, which mediates the features of the education process organization of hearing impairments children, which influence on the formation of some personality traits.
The medical model means that hearing impairments children acquire less of the education content than their hearing peers and the organization of the education process has a corrective focus, which means the influence on the primary and secondary developmental disorders that occur as a result of hearing impairment. This model forms in hearing impairment children their own inferiority compared to hearing peers, the emergence of a sense of constraints on the prospects of their self-realization in the modern social world of hearing.
In the social model, the organization of the learning process is aimed at removing barriers in communication of the hearing impairment children with others. On this model is based on the inclusive education. However, in such circumstances it is impossible to ensure full participation and activity of hearing impairment children in educational process. As a result, the hearing impairment children develop the sense of “otherness” and a stereotype that others owe to them because of he/she is deaf.
The cultural model of deafness preserves for hearing impairments children the special education that involves the involvement of adult deaf teachers and hearing teachers from deaf families, who are carriers of the culture, values, experience of solving a variety of problems that arise in the life of a deaf peoples. In this model of learning a hearing impaired children help to form the sense of pride for his/her own belonging to the deaf community, positive self-perception, and adequate vision of his/her own life prospects.
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718852/1/%D0%97%D0%B0%D0%BC%D1%88%D0%B0._%D1%81%D1%82._%D0%A1%D1%83%D1%87.%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB_2019.pdf
- Замша, А.В. (orcid.org/0000-0002-8843-035X <http://orcid.org/0000-0002-8843-035X>) (2019) Psychological features of educating of hearing impairment children . (Unpublished)