Record Details

Навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теорія і практика

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718748/
 
Title Навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теорія і практика
Adult learning in formal and non-formal education: theory and practice
 
Creator Вовк, М.П.
Султанова, Л.Ю.
Соломаха, С.О.
Філіпчук, Н.О.
Грищенко, Ю.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У монографії здійснено теоретичний аналіз проблеми теорії і практики навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти. У першому розділі презентовано результати дослідження науковців з проблем: дефінітивного аналізу технологій навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти у дискурсі педагогічної теорії; здійснення діагностики професійної компетентності педагогічного персоналу щодо використання освітніх технологій в умовах формальної і неформальної освіти; обґрунтування методологічних підходів до формування професійної компетентності педагогічного персоналу у системі післядипломної освіти; аналізу сучасної парадигми постнекласичної науки як методологічної основи полікультурної освіти майбутніх викладачів; дослідження теоретичних засад становлення і розвитку вітчизняних науково-педагогічних шкіл у вимірах неформальної освіти; визначення методологічних орієнтирів неперервного навчання філологів-фольклористів; представлення теоретичних узагальнень проблеми розвитку музейної педагогіки в Україні, а також розвитку мовнокомунікативної компетентності вчителя-філолога у контексті української і зарубіжної теорії. У другому розділі висвітлено практико орієнтовані засади навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти, що конкретизовано у процесі представлення технології підготовки докторів філософії у галузі «Освітні, педагогічні науки»; практичного виміру розвитку мовнокомунікативної компетентності майбутніх офіцерів військовослужбовців; визначення можливостей використання етномузикознавчого досвіду учителями в умовах шкільної, також потенціалу музейної педагогіки в умовах неформальної освіти, досягнень науково-педагогічних шкіл в освітній практиці.
Монографію адресовано викладачам закладів вищої освіти педагогічного і військового спрямування, педагогам гуманітарних, культурологічних, мистецьких дисциплін, майбутнім докторам філософії педагогічного фаху, вчителям загальноосвітніх закладів, методистам інститутів післядипломної педагогічної освіти, тренерам у навчанні дорослих.
The monograph provides the theoretical analysis the problem of adult learning theory and practice in formal and non-formal education. The first section presents the results of the scholars' research on the following issues: the definitive analysis of adult learning technologies in formal and non-formal education in the pedagogical theory discourse; conducting the diagnostics of teaching staff professional competence regarding the use of the educational technologies in formal and non-formal education; substantiation of the methodological approaches to the formation of teaching staff professional competence in the system of postgraduate education; the analysis of modern paradigm the post non-classical science as a methodological basis for future teachers' multicultural education; the research of the theoretical foundations of formation and development the national scientific-pedagogical schools in the dimensions of non-formal education; identifying the continuous learning methodological guidelines of the philologist -folklorists; the submission of the theoretical generalizations the problem of the museum pedagogy development in the Ukraine, as well as the development of the language-communication competence of the philological teacher in the context of Ukrainian and foreign theory. The second section covers the practically oriented principles of adult education in formal and non-formal education, that is specified in the process of introducing the technology of train the Doctors of Philosophy in the field of "Educational, Pedagogical Sciences"; the practical measurement of the development the future military officers' linguistic competence; identifying opportunities of using ethno-musicological experience by teachers in the school setting, as well as the potential of museum pedagogy in the context of non-formal education, the achievements of scientific-pedagogical schools in educational practice.
The monograph is addressed to teachers of higher education institutions of pedagogical and military direction, teachers of humanities, cultural, art disciplines, future doctors of philosophy of pedagogical profession, teachers of general educational institutions, methodologists of the postgraduate education institutions, coachers in adult learning.
 
Date 2019
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718748/1/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF%202019%20%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%28pdf.io%29.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>), Султанова, Л.Ю. (orcid.org/0000-0002-3324-6926 <http://orcid.org/0000-0002-3324-6926>), Соломаха, С.О., Філіпчук, Н.О. and Грищенко, Ю.В. (2019) Adult learning in formal and non-formal education: theory and practice Project Report. , м. Київ, Україна. (Unpublished)