Record Details

Формування професійної культури майбутнього вчителя

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718630/
 
Title Формування професійної культури майбутнього вчителя
Formation of professional culture of future teacher
 
Creator Євтух, М.Б.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття містить інформацію з актуальної проблеми формування професійної культури майбутнього вчителя нової національної школи. Зазначено, що сьогодні спостерігається низький рівень педагогічної професійної культури значної частини вчителів, яка поєднує в собі рівень загального й професійного розвитку вчителя. Досвід підготовки вчительських кадрів свідчить, що рівень професійної культури є виразним показником готовності майбутнього вчителя до професійної діяльності в національній школі України. Рівень педагогічної культури, яка виступає вищою формою професійної спрямованості особистості, є показником готовності майбутнього вчителя до професійної діяльності в новій національній школі. Формування педагогічної культури має здійснюватися з урахуванням вимог особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів до освітнього процесу. Наголошено, що педагогічну культуру доцільно розглядати на 3-х рівнях: як культуру взаємовідносин держави й освіти; як показник рівня розвитку культури на регіональному рівні; як культуру конкретного фахівця в галузі освіти. Виокремлено низку характеристик педагогічної культури, які умовно складають три групи: загальнолюдські, професійні, моральні якості. Однією зі складових педагогічної культури окреслено прагнення до самовдосконалення й самоосвіта вчителя. Окреслено основні фактори, що обумовлюють об’єктивну потребу в удосконаленні змістовного компонента педагогічної культури майбутнього вчителя національної школи в умовах сучасного закладу вищої освіти, та низку труднощів у практичному розв’язанні проблеми формування педагогічної культури майбутніх учителів національної школи, зумовлені факторами об’єктивного характеру. Також наголошено на системі умов та засобів, що забезпечують ефективність формування педагогічної культури майбутніх вчителів. Акцентовано увагу, що високий рівень педагогічної культури є фундаментом становлення Нової української школи, метою якої визначено виховання інноватора й громадянина, який уміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини.
The article provides information on the current problem of the future new national school teacher’s professional culture formation. It is noted that today there is a low level of pedagogical professional culture formation of a large part of teachers, which combines the level of their general and professional development. The experience of training teachers shows that the level of professional
culture is a significant indicator of future teacher’s readiness for professional activity in the national
school of Ukraine. The level of pedagogical culture, which is the highest form of individual’s professional orientation, is an indicator of the future teacher’s readiness for professional activity in the new national school.
It is noted that pedagogical culture is to be considered at 3 levels: as a culture of relations between state and education; as an indicator of cultural development level at the regional level; as a culture of a particular expert of education. A number of characteristics of pedagogical culture have been outlined, they are as follows: universal human qualities; professional qualities; moral qualities.
One of the components of pedagogical culture is a teacher’s desire for self-improvement and selfeducation.
The main factors determining an objective need to improve the content of the future national school teacher’s pedagogical culture in the context of the modern institution of higher education, and a number of difficulties in the practical solution of the problem of the future national school teacher’s pedagogical culture formation determined by objective factors have been destinguished.
It is also mentioned about the system of conditions and means ensuring teachers’ effective pedagogical
culture formation.
It is emphasized that the high level of pedagogical culture is the foundation of the New Ukrainian School formation, the purpose of which is to educate an innovator and a citizen who is able to make responsible decisions and adheres to the human rights.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718630/1/%D0%84%D0%B2%D1%82%D1%83%D1%85%20%D0%9C.%D0%91.-92-97.pdf
- Євтух, М.Б. (orcid.org/0000-0001-6116-4760 <http://orcid.org/0000-0001-6116-4760>) (2019) Formation of professional culture of future teacher Pedagogical almanac (43). pp. 92-97. ISSN 2616-5597