Record Details

Фінансові аспекти економічної складової прогнозування та розвитку закладів освіти в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718462/
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185139
 
Title Фінансові аспекти економічної складової прогнозування та розвитку закладів освіти в Україні
Financial aspects of the economic component of forecasting and development of educational institutions in Ukraine
 
Creator Климчук, І.О.
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Проведено літературний аналіз економічних питань розвитку системи освіти, зокрема від класиків економічної теорії розвитку «людського капіталу» до сучасних концепцій розвитку освітянської галузі. Проведено концептуальний аналіз системи вдосконалення бюджетного та позабюджетного фінансування закладів освіти в України, зокрема специфіки та різних механізмів залучення коштів, а саме внутрішніх джерел фінансування – державного фінансування (бюджету), та зовнішніх джерел фінансування (недержаного фінансування).
Проведено аналіз теоретико-методичних аспектів фінансово-економічного забезпечення закладів загальної середньої освіти в Україні. Проаналізовано основні показники бюджетного фінансування загальної середньої освіти в Україні за останній період, а саме: показник обсягу освітньої субвенції, показник середньої річної заробітної плати педагогічних працівників, показник «гроші ходять за вчителем», показник додаткові видатки. Наведено статистичні дані щодо бюджетного фінансування окремих регіонів України, зокрема видатків на оплату праці.
Розглянуто також показник, від якого залежить обсяг видатків на освіту, а саме показник вартості освітньої послуги. Представлені також сукупності факторів, що безпосередньо впливають на вартість освітньої послуги, а саме: зовнішніх факторів, вплив яких не залежить від діяльності конкретного освітнього закладу та внутрішніх фактори, які безпосередньо впливають на специфіку діяльності освітнього закладу. Також розглянуто вартість освітніх послуг в залежності від порядку її нарахування, що на практиці відображається в «чистій вартості освітньої послуги» та «повній вартості освітньої послуги».
З урахуванням зростання обсягів попиту та пропозиції освітніх послуг в статті представлені основні моделі фінансування освіти в різних країнах світу, зокрема модель орієнтована на вільний ринок, що характеризується скороченням державних витрат на освіту і розвитком конкуренції, приватизацією навчальних закладів, розвитком приватних навчальних закладів; модель, орієнтована на суспільний ринок, характеризується частковою приватизацією системи освітніх установ, скороченням державного фінансування освіти та підвищенням вкладень індивідуумів в отримання якісної освіти; антиринкова модель фінансування освіти, орієнтована на альтернативне інтегроване суспільство, характеризується переважною роллю держави у вирішенні питань фінансування освіти, бюджетним фінансуванням.
A literary analysis of the economic issues of the education system development has been carried out, in particular from the classics of the economic theory of the development of "human capital" to the modern concepts of development of the educational branch. The conceptual analysis of the system of improvement of budgetary and extra-budgetary financing of educational institutions in Ukraine, in particular the specifics and various mechanisms of raising funds, namely internal sources of financing - state funding (budget) and external sources of financing (non-state financing).
The analysis of theoretical and methodological aspects of financial and economic support of general secondary education institutions in Ukraine is conducted. The main indicators of budget financing of general secondary education in Ukraine in the recent period are analyzed, namely: the indicator of the volume of educational subvention, the indicator of the average annual salary of pedagogical workers, the indicator "money go after the teacher", the indicator of additional expenditures. The statistics on budget financing of certain regions of Ukraine, including wage costs, are presented.
Also considered is an indicator on which the amount of education expenditures depends, namely the indicator of the cost of an educational service. The set of factors that directly influence the cost of an educational service are also presented, namely: external factors whose influence does not depend on the activity of a particular educational institution and internal factors that directly affect the specifics of an educational institution. The cost of educational services is also considered, depending on the order of its calculation, which in practice is reflected in the "net cost of the educational service" and "the full cost of the educational service".
Taking into account the growing demand and supply of educational services, the article presents the main models of financing education in different countries of the world, in particular the model is oriented towards the free market, characterized by the reduction of public spending on education and development of competition, privatization of educational institutions, development of private educational institutions; the model, oriented on the public market, is characterized by partial privatization of the system of educational institutions, reduction of state funding of education and increase of individuals' investments in quality education; The anti-market model of education financing, oriented towards the alternative integrated society, is characterized by the overwhelming role of the state in solving the issues of education financing, budget financing.
Проведен литературный анализ экономических вопросов развития системы образования, в частности от классиков экономической теории развития «человеческого капитала» в современных концепций развития образовательной отрасли. Проведен концептуальный анализ системы совершенствования бюджетного и внебюджетного финансирования учебных заведений в Украине, в частности специфики и различных механизмов привлечения средств, а именно внутренних источников финансирования - государственного финансирования (бюджет) и внешних источников финансирования (негосударственных финансирования).
Проведен анализ теоретико-методических аспектов финансово-экономического обеспечения учреждений общего среднего образования в Украине. Проанализированы основные показатели бюджетного финансирования общего среднего образования в Украине за последний период, а именно: показатель объема образовательной субвенции, показатель средней годовой заработной платы педагогических работников, показатель «деньги ходят за учителем», показатель дополнительные расходы. Приведены статистические данные по бюджетному финансированию отдельных регионов Украины, в частности расходов на оплату труда.
Рассмотрены также показатель, от которого зависит объем расходов на образование, а именно показатель стоимости образовательной услуги. Представлены также совокупности факторов, непосредственно влияющих на стоимость образовательной услуги, а именно: внешних факторов, влияние которых не зависит от деятельности конкретного образовательного учреждения и внутренних факторов, которые непосредственно влияют на специфику деятельности образовательного учреждения. Также рассмотрены стоимость образовательных услуг в зависимости от порядка ее начисления, на практике отражается в «чистой стоимости образовательной услуги» и «полной стоимости образовательной услуги».
С учетом роста объемов спроса и предложения образовательных услуг в статье представлены основные модели финансирования образования в разных странах мира, в том числе модель ориентирована на свободный рынок, характеризуется сокращением государственных расходов на образование и развитием конкуренции, приватизацией учебных заведений, развитием частных учебных заведений; модель, ориентированная на общественный рынок, характеризуется частичной приватизацией системы образовательных учреждений, сокращением государственного финансирования образования и повышением вложений индивидуумов в получение качественного образования; антирыночная модель финансирования образования, ориентированная на альтернативное интегрированное общество характеризуется преобладающей ролью государства в решении вопросов финансирования образования, бюджетным финансированием.
 
Publisher НВП ПП «Технологічний Центр»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718462/1/185139-413379-1-PB.pdf
- Климчук, І.О. (orcid.org/0000-0002-1883-480X <http://orcid.org/0000-0002-1883-480X>) (2019) Financial aspects of the economic component of forecasting and development of educational institutions in Ukraine ScienceRise: Pedagogical Education, 6 (33). pp. 11-15. ISSN 2519-4984
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185139