Record Details

Сутність підготовки до праці: особистісний та суспільний виміри

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718670/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/25/471
 
Title Сутність підготовки до праці: особистісний та суспільний виміри
The essence of preparation for work: personal and social dimensions
 
Creator Піддячий, Микола Іванович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Підготовка людини до праці в науці й практиці є актуальною проблемою у зв’язку з розбудовою в Україні соціально-економічних відносин на новому етапі розвитку особистості, суспільства та держави. Сьогодні є запит на професійно розвинену людину, яка здатна вирішувати
складні виробничі проблеми регіонального та державного рівня, забезпечуючи суспільний прогрес.
Нинішня ситуація, стосовно вирішення означеної проблеми, характеризується наявністю існуючого доробку як підґрунтя для подальших пошуків і створення системи підготовки до праці з урахуванням особистісної та суспільної значущості. Це потребує коригувань у напрацюваннях минулого, які стосуються гармонізації психологічної сфери особистості засобом навчально-виховного та суспільного впливу.
Протягом останніх років підготовки до праці увага акцентувалася у бік когнітивної (знаннєвої) підготовки ігноруючи операційно-технологічну (діяльнісну) складову психологічної сфери, що спричинило культ отримання знань без умілого застосування на практиці. Як наслідок такої організації підготовки до життя та праці – зниження вироблення соціально значущого продукту праці.
Запропонована розробка спрямована на утвердження пріоритету чинників, спрямованих на гармонізацію психологічної сфери особистості, у процесі її становлення на вікових етапах, та означенні сутності підготовки до праці у суспільному вимірі. При цьому ми рекомендуємо спиратися на розуміння сутності складників багаторівневої системи підготовки до праці поданих у вигляді:
природа і сутність людини; гуманітарна безпека; особистість; праця; ринок праці; громадянське
суспільство; освітні моделі й системи; продуктивні сили; учитель; свідомість, єднання та патріотизм; психологічний досвід; розвиток, зростання, дозрівання; компетентності; соціально-професійний розвиток особистості.
Розгляд заявленої проблеми ґрунтується на методах: аналіз філософських, психолого-педагогічних теоретичних джерел; вивчення та узагальнення досвіду підготовки до праці; теоретичного дискурсу, побудова змістової схеми (щодо процесу підготовки особистості до праці) та теоретичної моделі з рекомендаційними приписами. У результаті цього: 1) передбачається заміна існуючої знаннєвої навчально-виховної парадигми на соціально-професійну з максимальною активністю особистості, що забезпечить її розвиток та можливість якісно й ефективно вирішувати проблему підготовки до праці в особистісному та суспільному відношенні; 2) вперше
розроблено зміст поняття «Соціально-професійний розвиток особистості».
The problem of human preparation for labour has become extremely relevant in science and practice in connection with the development of socio-economic relations in Ukraine at the new stage of personality, society and State. Today, there is a request for a professionally developed person who is able to solve complex industrial problems of regional and state level, ensuring social progress.
The current situation regarding the solution of the problem is characterized by existing contribution as a basis for further searching and creation of a system of preparation for labour taking into account the personal and social significance. This requires adjustments in the past researches that relate to the harmonization of the psychological sphere of the individual with teaching educational and social influence.
Recently, attention has been focused on cognitive (knowledge) preparation ignoring the operational and technological (activity) component of the рsychological sphere, which resulted in the tendency of gaining knowledge without the skilful implementing in practice. As a consequence of such organization of
preparation for life and work, production of socially significant work product has been decreased.
The paper is aimed at establishing the priority of factors directed at harmonizing the psychological sphere of personality, in the process of its formation at age-related stages, and the definition of the essence of preparation for labour in the public dimension. At the same time we recommend to build on understanding the essence of the components of a multilevel system of preparation for labour submitted in the form: nature and essence of man; humanitarian security; personality; labour; labour market; civil society; educational models and systems; productive forces; teacher’s consciousness, unity and patriotism; psychological experience; development, growth, maturation; competences; socio-professional development of personality.
The author considered the problem using the following methods: analysis of philosophical,
psychological and pedagogical theoretical sources; studying and summarizing the experience of preparation to work; theoretical discourse, construction of a contextual scheme (regarding the process of preparing the person for labour) and the theoretical model with recommendation prescriptions. As a result of this: 1) the replacement of the existing knowledge-educational paradigm for socially professional with maximum personality activity, which will ensure its development and the opportunity to qualitatively and effectively solve the problem of preparation for labour in personal and social relation; 2) first developed the meaning of the concept of “socio-professional development of personality”.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718670/1/%D0%A1%D1%82%D0%9F%D0%9C%D0%86-%D0%A1%D1%83%D0%9F%D1%96%D0%9F%D1%80%D0%9E%D1%81%D0%A1%D1%83%D0%92%D0%B8%D0%BC%D1%96%D1%80%D0%B8_%D0%86%D0%9F%D0%92-23122019.pdf
- Піддячий, Микола Іванович (orcid.org/0000-0001-6571-1450 <http://orcid.org/0000-0001-6571-1450>) (2019) The essence of preparation for work: personal and social dimensions Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (23). pp. 71-87. ISSN 2308-3778