Record Details

METHODOLOGY OF COMPUTER-ORIENTED TEACHING OF DIFFERENTIAL EQUATIONS TO THE STUDENTS OF A HIGHER TECHNICAL SCHOOL

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title METHODOLOGY OF COMPUTER-ORIENTED TEACHING OF DIFFERENTIAL EQUATIONS TO THE STUDENTS OF A HIGHER TECHNICAL SCHOOL
МЕТОДИКА КОМПЬЮТЕРНО ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ВЫСШЕЙ ТЕХНИЧЕСКОЙ ШКОЛЫ ДИФЕРЕНЦИАЛЬНЫМ УРАВНЕНИЯМ
МЕТОДИКА КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ ДИФЕРЕНЦІАЛЬНИХ РІВНЯНЬ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
 
Creator Vlasenko, Kateryna V.
Grudkina, Nataliia S.
Chumak, Olena O.
Sitak, Iryna V.
 
Subject differential equations
computer-oriented teaching
higher technical school
mathematical modeling
дифференциальные уравнения
компьютерно ориентированное обучение
высшее техническое заведение
математическое моделирование
диференціальні рівняння
комп'ютерно орієнтоване навчання
вища технічна школа
математичне моделювання
 
Description The article proves that effective training of students of the higher technical school in differential equations can be achieved through the development and implementation of a computer-oriented practical training methodology. The methods, forms, and tools of training are described. The use of an educational site and the educational book «Computer-oriented practical exercises on differential equations» is proposed to contribute to the formation of students' abilities to work with ICT, which allow them to develop skills for creating mathematical models, apply procedures for solving differential equations and their systems, and involve software for analyzing and solving certain models. The goals of training were specified, the use of computer-oriented organizational methods and forms of training were proposed when describing the methodology. Implementation of the methodology involves using the developed system of tasks (mathematical, practical, professionally oriented), which promote conscious use of knowledge and skills to apply differential models in students’ future professional activities. The results of the experimental verification of the developed methodology of computer-oriented practical training in differential equations are presented. Indicators of the evaluation of the effectiveness of implementing the developed methodology in the learning process were: levels of mastering certain academic skills by students, levels of forming students’ skills in mathematical modelling and skills necessary for professional activities of future specialists, in particular, their abilities to use information and communication technologies.
В статье обосновывается, что эффективность обучения студентов дифференциальным уравнениям может быть достигнута путем разработки и внедрения компьютерно-ориентированной методики в процесс обучения. Цели обучения дифференциальным уравнениям студентов скорректированы таким образом, чтобы обеспечивать результаты, которые заключаются в сформированности умений будущих бакалавров применять процедуры решения различных типов дифференциальных уравнений и их систем, моделировать определенные процессы с помощью дифференциальных уравнений, использовать программные средства при решении задач на исследование свойств математических моделей. Содержание обучения дополнено систематизированными задачами и профессионально ориентированными моделями реальных проблемных ситуаций, сгруппированными в зависимости от уровня сложности. Разработанные и представленные средства компьютерно ориентированных технологий обучения помогают преподавателю комбинировать традиционные и активные методы и формы обучения, способствуя осуществлению переходов к более активным из них и делая их компьютерно ориентированными. Контент созданного сайта «Диференційні рівняння» (режим доступа: http://difur.in.ua/) и разработанная концепция его использования обеспечивают преподавание дисциплины. Экспериментальная проверка эффективности разработанных элементов компьютерно ориентированной методики обучения дифференциальных уравнений подтвердила выводы о результативности ее внедрения в учебный процесс высшей технической школы.
Обґрунтовується, що ефективність навчання студентів диференціальних рівнянь може бути досягнута шляхом розробки і впровадження комп'ютерно орієнтованої методики в процес навчання. Цілі навчання диференціальних рівнянь бакалаврів скориговані таким чином, щоб забезпечувати результати, що полягають у сформованості вмінь студентів застосовувати процедури розв’язування різних типів диференціальних рівнянь і їх систем, моделювати певні процеси за допомогою диференціальних рівнянь, використовувати програмні засоби під час розв’язування задач на дослідження властивостей математичних моделей. Зміст навчання доповнено систематизованими завданнями і професійно орієнтованими моделями реальних проблемних ситуацій, згрупованими за рівнями складності. Розроблені та описані засоби комп'ютерно орієнтованих технологій навчання допомагають викладачеві комбінувати традиційні і активні методи і форми навчання, сприяючи здійсненню переходів до більш активних із них і роблячи їх комп'ютерно орієнтованими. Контент створеного сайту «Діференційні рівняння» (режим доступу: http://difur.in.ua/) і розроблена концепція його використання забезпечують викладання дисципліни. Експериментальна перевірка ефективності розроблених елементів комп’ютерно орієнтованої методики навчання диференціальних рівнянь підтвердила висновки про результативність її впровадження в навчальний процес вищої технічної школи.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2019-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2646
10.33407/itlt.v74i6.2646
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 74 No 6 (2019); 127-137
Информационные технологии и средства обучения; Том 74 № 6 (2019); 127-137
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 74 № 6 (2019); 127-137
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 74 ##issue.no## 6 (2019); 127-137
2076-8184
10.33407/itlt.v74i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2646/1599