Record Details

INFORMATION RESOURCE MANAGEMENT MODEL OF SCIENTIFIC INSTITUTION DIGITAL LIBRARY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFORMATION RESOURCE MANAGEMENT MODEL OF SCIENTIFIC INSTITUTION DIGITAL LIBRARY
МОДЕЛЬ УПРАВЛЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫМИ РЕСУРСАМИ ЭЛЕКТРОННОЙ БИБЛИОТЕКИ НАУЧНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ
МОДЕЛЬ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНИМИ РЕСУРСАМИ ЕЛЕКТРОННОЇ БІБЛІОТЕКИ НАУКОВОЇ УСТАНОВИ
 
Creator Novytska, Tetiana L.
Levchenko, Yana S.
 
Subject model
metadata
interoperability
electronic library
модель
метаданные
интероперабельность
электронная библиотека
модель
метадані
інтероперабельність
електронна бібліотека
 
Description The article deals with the basic elements of an electronic library, digital library of research institutions, digital library processes, the functional requirements for a model of digital library of research institution. It is considered the concept of information and communication support of research activities, information systems, metadata, interoperability, models, information resources management. Specified the concept of resource management and proposed resource management functions. Given different approaches to the definition of the concept of metadata and presented the model building of scientific digital libraries. Highlighted aspects of interoperability. Presented by the level of interoperability. Approaches to interoperability of digital libraries are considered, as well as described their key characteristics. Emphesized the structural components of resource management for digital library of research institution and the model of resource management for digital library of research institution is proposed.
В статье рассмотрены основные элементы электронной библиотеки, электронной библиотеки научного учреждения, технологические процессы электронной библиотеки, функциональные требования к построению модели электронной библиотеки учреждения. Рассмотрено понятие информационно - коммуникационная поддержка научной деятельности, информационные системы, метаданные, интероперабельность, модели, информационные ресурсы, управление. Уточнено понятие управления информационными ресурсами и предложены функции управления информационными ресурсами. Даются различные подходы к определению понятия метаданные. Рассматриваемая модель построения научной электронной библиотеки. Выделены аспекты интероперабельности. Представлены уровни интероперабельности. Рассмотрены подходы к интероперабельности электронных библиотек и описаны их ключевые характеристики. Выделены структурные компоненты управления информационными ресурсами электронной библиотеки учреждения. Предложена модель управления информационными ресурсами электронной библиотеки учреждения.
У статті розглянуто основні елементи електронної бібліотеки, електронної бібліотеки наукової установи, технологічні процеси електронної бібліотеки, функціональні вимоги до побудови моделі електронної бібліотеки наукової установи. Розглянуто поняття інформаційно-комунікаційна підтримка наукової діяльності, інформаційні системи, метадані, інтероперабельність, моделі, інформаційні ресурси, управління. Уточнено поняття управління інформаційними ресурсами і запропоновано функції управління інформаційними ресурсами. Даються різні підходи до означення поняття метадані. Розглянута модель побудови наукової електронної бібліотеки. Виділено аспекти інтероперабельності. Представлено рівні інтероперабельності. Розглянуто підходи до інтероперабельності електронних бібліотек та описано їх ключові характеристики. Виділено структурні компоненти управління інформаційними ресурсами електронної бібліотеки наукової установи. Запропоновано модель управління інформаційними ресурсами електронної бібліотеки наукової установи.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-02-22
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/947
10.33407/itlt.v39i1.947
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 39 No 1 (2014); 209-221
Информационные технологии и средства обучения; Том 39 № 1 (2014); 209-221
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 39 № 1 (2014); 209-221
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 39 ##issue.no## 1 (2014); 209-221
2076-8184
10.33407/itlt.v39i1
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/947/751