Record Details

Хмарні технології та перспективи їх використання у підготовці майбутніх докторів філософії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718708/
 
Title Хмарні технології та перспективи їх використання у підготовці майбутніх докторів філософії
Cloud technologies and prospects for their use in the preparation of future doctors of philosophy
Облачные технологии и перспективы их использования в подготовке будущих докторов философии
 
Creator Яцишин, А.В.
Яцишин, Андрій Васильович
Ковач, В.О.
Романенко, Євген
Дейнега, І.І.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Нині в Україні важливим є питання гармонізації з європейськими та світовими науковими ініціативами, зокрема щодо застосування хмарних технологій і сервісів у підготовці фахівців різних спеціальностей. Потреба модернізації підготовки майбутніх докторів філософії (PhD) зумовлена передусім викликами нового інформаційного й глобалізованого суспільства та цифровою трансформацією всіх сфер життя, серед яких – освіта та наука. Проведене дослідження спрямоване на визначення перспективних напрямів застосування хмарних сервісів у підготовці майбутніх PhD. Розглянуто досвід застосування хмарних технологій та їх сервісів в освітньо-науковому просторі у працях українських та зарубіжних учених. Здійснено аналіз вітчизняного досвіду щодо підготовки майбутніх фахівців різних спеціальностей, зокрема і майбутніх PhD із застосуванням хмарних сервісів. Наголошено, що вдосконалення підходів до підготовки майбутніх PhD на основі застосування хмарних сервісів дозволить підвищити в них рівень розвитку цифрової компетентності, а використання хмарних сервісів для підтримки наукової та науково-організаційної діяльності сприятиме підвищенню рівня організації та здійсненню наукових досліджень.
Currently, it is important in Ukraine to harmonize cloud technologies application with European and world scientific initiatives. Need to modernize preparation of future PhDs is caused by challenges of new information, globalized society and digital transformation of all spheres of life, including education and science. The research was aimed to determine features of cloud services application in preparation of future PhDs. Experience of cloud technologies and their services application in educational and scientific space in researches of foreign and Ukrainian students was considered. Ukrainian experience in preparation of future PhD of various specialties with cloud services application was analyzed. It was emphasized that approaches improving to preparation of future PhDs based on cloud services application would increase their level of digital competence. It is recommended to include a separate course or module of specific discipline on work with cloud technologies and services during preparation of future PhDs. It is important to improve disciplines and tools content to support education process. It can be learning of disciplines using cloud technologies or services by future PhD’s. Also, cloud services application to support scientific and scientific-organizational activities will increase level of organization and implementation of scientific research. It is important to create cloud-oriented environment for preparation of future PhDs in higher education and research institutions. Creation of a cloud-oriented educational and scientific environment should be based on the principles of open education. Authors recommend using cloud-based platforms and services (Microsoft Office 365; Google Apps for Education; SageMathCloud, Amazon Web Services, Microsoft Azure, Xen, WMWare or other), messengers (Telegram or other).
Сегодня в Украине важным является вопрос гармонизации с европейскими и мировыми научными инициативами, в частности по применению облачных технологий и сервисов в подготовке специалистов различных специальностей. Потребность модернизации подготовки будущих PhD обусловлена прежде всего вызовами нового информационного и глобализироваванного общества, а также цифровой трансформацией всех сфер жизни, среди которых – образование и наука. Проведенное исследование направлено на определение перспективных направлений применения облачных сервисов в подготовке будущих PhD. Рассмотрен опыт применения облачных технологий и их сервисов в образовательно-научном пространстве в трудах украинских и зарубежных ученых. Осуществлен анализ отечественного опыта подготовки будущих специалистов различных специальностей, в том числе и будущих PhD с применением облачных сервисов. Отмечено, что совершенствование подходов к подготовке будущих PhD на основе применения облачных сервисов позволит повысить в них уровень развития цифровой компетентности, а использование облачных сервисов для поддержки научной и научно-организационной деятельности будет способствовать повышению уровня организации и осуществлению научных исследований
 
Publisher Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718708/1/%D0%AF%D1%86%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD%20%D0%90.%D0%92._%D0%A0%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B5%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202019%20.pdf
- Яцишин, А.В. (orcid.org/0000-0001-8011-5956 <http://orcid.org/0000-0001-8011-5956>), Яцишин, Андрій Васильович (orcid.org/0000-0001-5508-7017 <http://orcid.org/0000-0001-5508-7017>), Ковач, В.О. (orcid.org/0000-0002-1014-8979 <http://orcid.org/0000-0002-1014-8979>), Романенко, Євген (orcid.org/0000-0003-2285-0543 <http://orcid.org/0000-0003-2285-0543>) and Дейнега, І.І. (2019) Cloud technologies and prospects for their use in the preparation of future doctors of philosophy Нова педагогічна думка, 4 (100). pp. 74-79. ISSN 2520-6427