Record Details

Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718652/
 
Title Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України
Theoretical and methodological foundations of informatization of education and the practical implementation of information and communication technologies in the educational sector of Ukraine
 
Creator Биков, В.Ю.
Буров, О.Ю.
Гуржій, А.М.
Жалдак, М.І.
Лещенко, М.П.
Литвинова, С.Г.
Луговий, В.І.
Олійник, В.В.
Спірін, О.М.
Шишкіна, М.П.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У монографії представлено результати тривалого комплексного і системного колективного дослідження проблем інформатизації освіти та практичної реалізації інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України, виконаного упродовж усього періоду становлення суверенітету Української держави та найважливіших інноваційних сфер суспільства  освіти і науки, відповідальних за розвиток людини, її конкурентоспроможність у сучасному глобалізованому і швидко прогресуючому світі.
З-поміж найвагоміших наукових досягнень авторів обґрунтування основних напрямів і розроблення концепції інформатизації освіти України на новому етапі розвитку країни, починаючи з 1991 р., в умовах незалежності, глобалізації, стрімкого поширення новітніх ІКТ; створення фундаментальної теорії, що пояснює інформаційно-комунікаційну сутність освіти, ключову роль інформації і комунікації у формуванні людських компетентностей як інформаційного продукту; наукове і методичне супроводження організації, визначення змісту, програмно-методичного забезпечення вивчення інформатики як предмету та при вивченні інших предметів у закладах загальної середньої і професійної (професійно-технічної) освіти; створення системи широкого впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у загальній середній освіті з науково-методичною підтримкою її цифровізації; обґрунтування норм освітнього законодавства та державних програм розвитку освіти в частині інформатизації у період 1991-2018 рр.; запровадження в національну освітньо-наукову практику інноваційних інституційних форм інформатизації освіти; становлення фахового експертного середовища та поширення інноваційних ідей і практик інформатизації.
Показано авторський внесок у розроблення науково-методичного забезпечення підготовки і підвищення кваліфікації вчителів інформатики та для її вивчення в інших предметах, зокрема за дистанційною формою; створення нових систем навчання і хмаро орієнтованих освітніх середовищ, електронних освітніх ресурсів, електронних наукових фахових видань, підручників і посібників для різних рівнів освіти.
Видання містить науковий прогноз подальшої інформатизації освіти, використання інформаційно-комунікаційних технологій, а також широку авторську бібліографію.
Розраховано на наукових, науково-педагогічних, керівних працівників, докторантів, аспірантів і магістрантів, які займаються теоретичними і практичними проблемами інформатизації освіти, впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню практику.
The monograph presents the results of a long-term comprehensive and systematic collective study of the problems of informatization of education and the practical implementation of information and communication technologies in the educational sector of Ukraine, carried out throughout the entire period of the sovereignty of the Ukrainian state and the most important innovative spheres of the education and science society responsible for human development in a modern globalized and rapidly progressing world.
Among the most significant scientific achievements of the authors, the main directions and the development of the concept of informatization of Ukrainian education at a new stage in the country's development, since 1991, are substantiated. In the conditions of independence, globalization, and the rapid spread of the latest ICTs, the creation of a fundamental theory explaining the information and communication essence of education, the key role of information and communication in the formation of human competencies as an information product; scientific and methodological support of the organization, determination of the content, software and methodological support for the study of computer science as a subject and in the study of other subjects in institutions of general secondary and vocational (vocational) education; creation of a system for the widespread introduction of information and communication technologies in general secondary education with scientific and methodological support for its digitalization; substantiation of the norms of educational legislation and state programs for the development of education in terms of informatization in the period 1991-2018; introduction into the national educational and scientific practice of innovative institutional forms of informatization of education; the formation of a professional expert environment and the dissemination of innovative ideas and practices of informatization.
The author's contribution to the development of scientific and methodological support for the training and professional development of computer science teachers and for its study in other subjects, in particular by distance learning, is shown; creation of new training systems and cloud-based educational environments, electronic educational resources, electronic scientific professional publications, textbooks and manuals for various levels of education.
The publication contains a scientific forecast for further informatization of education, the use of information and communication technologies, as well as a wide author's bibliography.
Designed for scientific, scientific and pedagogical, leading employees, doctoral students, graduate students and undergraduates who deal with the theoretical and practical problems of informatization of education, the introduction of information and communication technologies in educational practice.
 
Publisher Компринт
 
Date 2019
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718652/1/%21%21%21%21%D0%92%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F-2019.pdf
- Биков, В.Ю., Буров, О.Ю., Гуржій, А.М., Жалдак, М.І., Лещенко, М.П., Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>), Луговий, В.І., Олійник, В.В., Спірін, О.М. and Шишкіна, М.П. (2019) Theoretical and methodological foundations of informatization of education and the practical implementation of information and communication technologies in the educational sector of Ukraine Project Report. Компринт, м. Київ, Україна.