Record Details

Урахування вікових особливостей молодших підлітків у процесі формування моральної цінності “життя”

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718396/
 
Title Урахування вікових особливостей молодших підлітків у процесі формування моральної цінності “життя”
Учет возрастных особенностей младших подростков в процессе формирования моральной ценности "жизнь"
Taking into account of the age-old peculiarities of younger teenagers in the process of forming of moral value "life”
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description Виявлено, що кожний віковий період має свої особливості, які позначаються на формуванні ціннісних орієнтацій молодого покоління. З’ясовано, що ефективним щодо формування цінності життя є молодший підлітковий вік, який характеризується сукупністю новоутворень, що активізують чи гальмують належний перебіг процесів формування цього феномену у дітей означеного віку. Зокрема, на рівні молодшого підліткового віку основними новоутвореннями є такі: розвиток критичного мислення, збільшення самостійності, розширення і поглиблення міжособистісних відносин, активне становлення основ свідомої суспільно значущої поведінки, формування моральних принципів та соціальних настанов, інтенсивне формування самосвідомості і самооцінки, зростання конфліктності у взаєминах і т. ін.
Оскільки цінність життя є інтегративним феноменом, що включає в себе когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінково-діяльнісний компоненти, детально розглянуто особливості формування цих сфер у дітей молодшого підліткового віку.
Выявлено, что каждый возрастной период имеет свои особенности, которые сказываются на формировании ценностных ориентаций молодого поколения. Установлено, что эффективным в формировании ценности жизни есть младший подростковый возраст, который характеризуется совокупностью новообразований, которые активизируют или тормозят надлежащий ход процессов формирования этого феномена у детей указанного возраста. В частности, на уровне младшего подросткового возраста основными новообразованиями являются: развитие критического мышления, увеличение самостоятельности, расширение и углубление межличностных отношений, активное становление основ сознательного общественно значимого поведения, формирование нравственных принципов и социальных установок, интенсивное формирование самосознания и самооценки, рост конфликтности в отношениях и т. д.
Поскольку ценность жизни является интегративным феноменом, включает в себя когнитивный, эмоционально-ценностный и поведенчески-деятельностный компоненты, подробно рассмотрены особенности формирования этих сфер у детей младшего подросткового возраста.
It was revealed that each age period has its own characteristics, which affect the formation of value orientations of the younger generation. It was found that effective in forming the value of life is a younger adolescent age, characterized by a set of tumors that activate or inhibit the proper course of the processes of forming this phenomenon in children of the specified age. In particular, at the level of the younger adolescence, the main new tumors are the following: development of critical thinking, independence, expansion and deepening of interpersonal relationships, active development of the foundations of deliberate behavior, the formation of moral principles and social attitudes, the intensive formation of identity and self-esteem, growth of conflicts in the relationship, etc.
Since the value of life is an integrative phenomenon, which includes cognitive, emotional-value and behavioral-activity components, the peculiarities of formation of these spheres in young adolescents are considered in detail.
It was found that the degree of development of a cognitive component depends not only on the expansion of informative knowledge, but on the ability of the individual to critically rethink this knowledge, to compare with those acquired earlier. It is revealed that the cognitive component of the value of life involves a certain level of knowledge of the younger teenager about knowledge of: life as a higher, absolute value; health and ways of its preservation and improvement as a source of full life; the fullness of life on the basis of creativity and optimism of life. In the process of purposeful educational work, this knowledge passes into beliefs that determine the presence of young adolescents motives and needs to preserve life and health, the desire to make their own life rich and interesting; value attitude to the life and health of his and other people (indicators of the emotional and value component of the value of life of younger teenagers).
Behavioral-activity component of the value of life of a young teenager involves: the ability to be careful about own life and health, to maintain safety and a healthy lifestyle, to organize their own lives on the basis of creativity and vital optimism.
 
Publisher ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718396/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2019) Taking into account of the age-old peculiarities of younger teenagers in the process of forming of moral value "life” Educational space of Ukraine (15). pp. 175-182. ISSN 2409-9244