Record Details

Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718615/
 
Title Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка
National and cultural identity in adolescence
 
Creator Журба, Катерина Олександрівна
Бех, І.Д.
Докукіна, О.М.
Федоренко, С.В.
Шкільна, Ірина Миколаївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description Монографія присвячена теоретичним і методичним засадам формування національно-культурної ідентичності у підлітків. На основі аналізу наукової літератури визначено поняття «національно-культурна ідентичність підлітків», «готовність батьків до формування національно-культурної ідентичності у підлітків», розкрито основні виклики, сутність, етапи, моральні цінності, психологічні особливості формування національно-культурної ідентичності у дітей підліткового віку. Визначено основні принципи формування національно-культурної ідентичності. Схарактеризовано критерії показники та рівні вихованості національно-культурної ідентичності підлітків. Обґрунтовано структурно-функціональну модель та педагогічні умови формування у підлітків національно-культурної ідентичності. Розкрито особистісно орієнтовану методику виховання.
Для науковців, викладачів, студентів закладів вищої педагогічної освіти, педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.
The monograph is devoted to theoretical and methodological principles of formation national cultural identity in adolescents. Based on the analysis of scientific literature, the concept of “national and cultural identity of adolescents” is defined, “Parents' readiness for formation of national-cultural identity in teenagers”, the main challenges, essence, stages, moral values, psychological features of formation of national-cultural identity in teenage children are revealed. The basic principles of formation of national-cultural identity are determined. The criteria are indicators and levels of education of national and cultural identity of adolescents. Structural-functional model and pedagogical conditions of formation of adolescents of national and cultural identity are substantiated. A personally oriented method of education has been disclosed.
For scientists, teachers, students of institutions of higher pedagogical education, pedagogical workers of institutions of general secondary education.
 
Publisher ТОВ «Імекс-ЛТД»
 
Date 2019
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718615/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD.%20%D0%9D%D0%B0%D1%86.-%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82.%20%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82.%20%D1%83%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD.%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B0.pdf
- Журба, Катерина Олександрівна (orcid.org/0000-0002-3854-4033 <http://orcid.org/0000-0002-3854-4033>), Бех, І.Д. (orcid.org/0000-0002-4763-1673 <http://orcid.org/0000-0002-4763-1673>), Докукіна, О.М. (orcid.org/0000-0002-5773-2224 <http://orcid.org/0000-0002-5773-2224>), Федоренко, С.В. (orcid.org/0000-0001-8517-9975 <http://orcid.org/0000-0001-8517-9975>) and Шкільна, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9456-8278 <http://orcid.org/0000-0001-9456-8278>) (2019) National and cultural identity in adolescence Project Report. ТОВ «Імекс-ЛТД», м. Кропивницький, Україна.