Від розбалансованості до синергії освітнього процесу: проблеми і перспективи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718485/
http://lib.iitta.gov.ua/717432/ |
|
Title |
Від розбалансованості до синергії освітнього процесу: проблеми і перспективи
From Imbalance to Synergy in the Educational Process: Challenges and Prospects |
|
Creator |
Саух, Петро
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
314/316 Society 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
На основі аналізу проблем виховання майбутніх поколінь акцентується на хибності постулата традиційної педагогіки про цілісність навчально-виховного процесу, в якому «пов’язаність» навчання і виховання, зазвичай, отримує звучання: виховання - одна із функцій навчання. Показано, що подібне уявлення є однією з причин «розбігання» ліній навчання і виховання. Цілісність тут розуміється не як глибинна інтеграція, а як сумарна величина. Доведено, що вирішити проблему розбалансованості навчально-освітнього процесу можливо лише на основі гуманітарної парадигми, яка виступає основою генетичної пов’язаності знань, умінь, компетентностей, моральних імперативів і життєвих цінностей. Запропоновано механізм реалізації цього проекту через розв’язання трьох блоків проблем. Живильним джерелом кожного з цих блоків мають стати ідеї так званого «нового гуманізму» в освіті.
Based on the analysis of problems of education of future generations, the emphasis is placed on the fallacy of the traditional pedagogy of the integrity of the educational process, in which the "connectedness" of learning and education, as a rule, gets sound: education is one of the functions of learning. It is shown that such a view is one of the reasons for "running" the lines of education and upbringing. Integrity is not understood here as deep integration, but as a total value. It is proved that to solve the problem of imbalance of the educational process is possible only on the basis of the humanitarian paradigm, which is the basis of genetic connection of knowledge, skills, competences, moral imperatives and vital values. A mechanism for implementing this project is proposed by solving three blocks of problems. Ideas for the so-called "new humanism" in education should be the nourishing source of each of these blocks |
|
Publisher |
Zuvedra
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718485/1/horiz._1%2C%202%2C%203d._%D0%B1i%D0%B1%D0%BB_09.04.19_%D1%80_-_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9_%D1%81_%D0%B1%D0%B8%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%B5%D0%B9-52-64.pdf
Саух, Петро (orcid.org/0000-0003-4366-2496 <http://orcid.org/0000-0003-4366-2496>) (2019) From Imbalance to Synergy in the Educational Process: Challenges and Prospects Zuvedra, м. Вільнюс, Литва. ISBN 978-609-8219-25-8 |
|