Record Details

Виховний потенціал сім’ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718398/
http://journals.uran.ua/index.php/2308-4855/article/view/166151/165486
 
Title Виховний потенціал сім’ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин
Воспитательный потенциал семьи в формировании гуманных родительско-детских взаимоотношений
Еducational potential of the family in the formation of humane parent-child relationships
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті з’ясовано роль виховного потенціалу сім’ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин та уточнено його сутність як сукупність реальних і потенційних можливостей соціально-педагогічної самоорганізації сім’ї, що дає змогу цілеспрямовано задовольняти потреби членів родини в гуманізації міжособистісних взаємин. Схарактеризовано суб’єктивні чинники  складники виховного потенціалу сім’ї, які найбільшою мірою впливають на гуманізацію взаємин між батьками і дітьми, серед них: ціннісно-гуманний, комунікативно-емоційний, компетентнісний, організаційно-діяльнісний.
В статье выяснена роль воспитательного потенциала семьи в формировании гуманных родительско-детских отношений и уточнена его сущность как совокупность реальных и потенциальных возможностей социально-педагогической самоорганизации семьи, что позволяет целенаправленно удовлетворять потребности членов семьи в гуманизации межличностных взаимоотношений. Охарактеризованы субъективные факторы  составляющие воспитательного потенциала семьи, которые в наибольшей степени влияют на гуманизацию отношений между родителями и детьми, в том числе: ценностно-гуманный, коммуникативно-эмоциональный, компетентностный, организационно-деятельностный.
The article clarifies the role of the family in the formation of humane parent-child relationships in modern social conditions, which consists in the fact that in its essence the family is the first school of humanization of the child, the main cell in which the child learns culture, moral rules and norms of interpersonal behavior, skills of individual and collective activity, mastering moral values and producing their value orientations.
It was actualized that the educational potential of the family plays a decision role in the formation of humane parent-child relationships. The essence as a set of real and potential possibilities of social and pedagogical self-organization of the family was clarified, what gives purposefully to satisfy the needs of family members in the humanization of interpersonal relationships. Subjective factors in a composition of educational potential of the family that have the greatest impact on the humanization of relations between parents and children were characterized, including valuable and humane (psychological climate, valuable unity of the family members, child's perception, the presence of love and trust in relationships); communicative and emotional (character of intra-family communication, style of family education); competent (parental competence as an integrative characteristic of knowledge, feelings, parents actions towards child's upbringing); organizational and active (organization of family leisure, self-organization and joint activities of family members).
The special attention in the article is spared to the disclosure of value-humane and communicative-emotional factors of the educational potential of the family.
 
Publisher Видавничий дім "Гельветика"
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718398/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%94%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%87.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2019) Еducational potential of the family in the formation of humane parent-child relationships Hhumanities science current issues, 1 (23). pp. 132-136. ISSN 2308-4855