Record Details

Педагогічна діагностика гуманних батьківсько-дитячих взаємин

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718345/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/22/425
 
Title Педагогічна діагностика гуманних батьківсько-дитячих взаємин
Педагогическая диагностика гуманных родительско-детских взаимоотношений
Рedagogical diagnostics of human family-children's relations
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Статтю присвячено актуальній проблемі формування гуманних батьківсько-дитячих взаємин у взаємодії закладу загальної середньої освіти і сім’ї. На основі аналізу філософської та психолого-педагогічної літератури, сучасних концепцій, програм, систематизації, узагальнення емпіричних даних з теми дослідження, узагальнення педагогічного досвіду було визначено ключове поняття “гуманні батьківсько-дитячі взаємини” як такі двосторонні динамічні суб’єкт-суб’єктні міжособисті зв’язки, основою яких є синтез моральних знань, мотивів, почуттів, що зумовлює усвідомлене обопільне емоційно-ціннісне ставлення батьків і дітей, яке стійко виявляється в реальній поведінці. Визначено трьохкомпонентну структуру гуманних взаємин між батьками і дітьми молодшого шкільного й підліткового віку, котра містить когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінково-діяльнісний компоненти. Відповідно до змістової структури схарактеризовано критерії та показники сформованості гуманних батьківсько-дитячих взаємин. За допомогою критеріїв (когнітивного, емоційно-ціннісного, поведінково-діяльнісного) та діагностувальних методів (опитування, анкетування, бесіда, результати творчих робіт) було виявлено високий, середній і низький рівні сформованості гуманних батьківсько-дитячих взаємин. Обґрунтовано роль сім’ї та здійснено класифікацію сімей на основі врахування суб’єктивних чинників виховного потенціалу як: стабільно сприятливі сім’ї; переважно сприятливі сім’ї; епізодично сприятливі; несприятливі сім’ї. Означено низку об’єктивних і суб’єктивних тенденцій, які прямо пов’язані зі структурними змінами в сучасній українській родині й зумовлюють характер її виховних впливів, специфіку змісту, методів і форм виховання, зокрема впливають на формування гуманних батьківсько-дитячих взаємин, а саме: збільшення кількості нуклеарних сімей, зростання кількості неповних сімей внаслідок розлучень, масове поширення “шлюбів на віру”, зростання кількості зовнішніх і внутрішніх мігрантів, розвиток аномії (відсутність уявлень батьків про сучасні соціально-адаптивні стратегії виховання дітей), життя громадянського суспільства фактично в стані війни.
Практичне значення статті полягає у тому, що її матеріали можуть використовуватися в організації виховної роботи закладів загальної освіти, підготовки педагогів і педагогічної практики студентів.
Статья посвящена актуальной проблеме формирования гуманных родительско-детских отношений во взаимодействии заведения общего среднего образования и семьи. На основе анализа философской и психолого-педагогической литературы, современных концепций, программ, систематизации, обобщения эмпирических данных по теме исследования, обобщения педагогического опыта были определены ключевые понятия "гуманные родительско-детские отношения" как двусторонние динамические субъект-субъектные межличностные связи, основой которых является синтез нравственных знаний, мотивов, чувств, что осуществляет осознанное обоюдное эмоционально-ценностное отношение родителей и детей, устойчиво проявляется в реальном поведении. Определены трехкомпонентная структура гуманных взаимоотношений между родителями и детьми младшего школьного и подросткового возраста, которая содержит когнитивный, эмоционально-ценностный и поведенчески-деятельностный компоненты. Согласно содержательной структуры охарактеризованы критерии и показатели сформированности гуманных родительско-детских взаимоотношений. С помощью критериев (когнитивного, эмоционально-ценностного, поведенчески-деятельностного) и диагностических методов (опрос, анкетирование, беседа, результаты творческих работ) было выявлено высокий, средний и низкий уровни сформированности гуманных родительско-детских взаимоотношений. Обоснована роль семьи и осуществлена классификация семей на основе учета субъективных факторов воспитательного потенциала как: стабильно благоприятные семьи; преимущественно благоприятные семьи; эпизодически благоприятные; неблагоприятные семьи. Отмечено ряд объективных и субъективных тенденций, которые напрямую связаны со структурными изменениями в современной украинской семье и предопределяют характер ее воспитательных воздействий, специфику содержания, методов и форм воспитания, в частности влияют на формирование гуманных родительско-детских отношений, а именно : увеличение количества нуклеарных семей, рост числа неполных семей в результате разводов, массовое распространение гражданских браков, увеличение количества внешних и внутренних мигрантов, развитие аномии (отсутствие представлений родителей о современных социально-адаптивных стратегиях воспитания детей), жизнь гражданского общества фактически в состоянии войны.
Практическое значение статьи заключается в том, что ее материалы могут использоваться в организации воспитательной работы заведений общего среднего образования, подготовки педагогов и педагогической практики студентов.
The article is devoted to the actual issue of the formation of humane parent-child relationships in the interaction of the institution of general secondary education and the family. On the basis of the analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature, modern concepts, programs, systematization, generalization of empirical data on the topic of study, generalization of pedagogical experience, the key concept of “humane parent-child relationships” was defined as such bilateral dynamic subject-to-subject interpersonal relations, which are based on a synthesis of moral knowledge, motives, feelings, resulting in a conscious mutual emotional-value attitude of parents and children, which manifests itself steadily in real behavior. Three-component structure of the humane relationship between parents and children of younger school and teenage age, which includes cognitive, emotional value and behavioral activity components was determined. In accordance with the meaningful structure of the criteria and indicators of formation of humane parent-child relationships are described. The levels of the formation of humane parent-child relationships such as high, average and low were identified with the help of criteria (cognitive, emotional and value, activity) and diagnostic methods (interviewing, questioning, conversation, results of creative works). The role of the family were grounded and the families were categorized based on subjective factors of educational potential as: consistently favorable family; mostly favorable family; occasionally favorable; unfavorable family. Number of objective and subjective tendencies that are directly connected with structural changes in the modern Ukrainian family and determine the nature of its educational influences, the specific content, methods, and forms of education were defined, in particular, they influence the formation of humane parent-child relationships, namely: increase in the number of nuclear families, increase in single-parent families as a result of divorce, the mass distribution of the “marriage of faith”, the increasing number of external and internal migrants, the development of anomie (lack of understanding of parents about the current socio-adaptive strategies for education of children), civil society is actually at war.
The article has a great practical significance and can be used in educational process of institutions of general education, training of teachers and students’ pedagogical practice.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718345/2/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%20%D0%9B.%D0%92.%20%282%29.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2018) Рedagogical diagnostics of human family-children's relations Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді (22). pp. 50-63. ISSN 2308-3778