Record Details

Communication-centered view onteacher’s authentic and critical leaderships

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718191/
 
Title Communication-centered view onteacher’s authentic and critical leaderships
Комунікативно-орієнтований погляд на справжнє і критичне лідерство вчителя
Коммуникативно-ориентированный взгляд на подлинное и критическое лидерство учителя
 
Creator Zlyvkov, V.L.
Lukomska, S.O.
Kotukh, О.V.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The past decade has seen an increase in scholarly interest in the topic of authentic leadership. This study examined teachers’ perceptions of authentic leadership and the relationship of authentic and critical leaderships to teachers’ interpersonal relations in Ukraine. We review this literature with the goal of clarifying the state of knowledge in the field. The components of authentic leadership are self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective.The purpose of this research was to adapt to the Ukrainian language Authentic Leadership Inventory (ALI, Neider, &Schriesheim) and examine the correlation of authentic leadership with work role performance and interpersonal relations. A total of 230 secondary school teachers were surveyed. The results showed that teacher’s authentic leadership as moderate, teachers are characterized by such component of authentic leadership as relational transparency, and least of all – internalized moral perspective. Finally, results revealed a positive relationship between authentic leadership, interpersonal relations and work role performance. Implications for research and practice are discussed.The possibilities of further research of teacher’s authentic and critical leaderships, in particular its connection with psychological capital and psychological well-being are outlined.
За останнє десятиліття спостерігається посилення наукового інтересу до теми автентичного лідерства. Дане дослідження присвячено вивченню уявлень вчителів про автентичне лідерство, зв’язок автентичного та критичного лідерства з міжособистісними стосунками. Проаналізовано наукову літературу та емпіричні розвідки у дані галузі, серед складових автентичного лідерства виділено реляційну прозорість, об’єктивність і інтерналізовані моральні норми. В контексті адаптації до україномовної вибірки опитувальника автентичного лідерства (ALI, L. L. Neider, C. A. Schriesheim) та визначення співвідношення автентичного лідерстваіз виконанням професійних ролей і міжособистісними стосунками було опитано 230 вчителів середніх шкіл. Результати показали, що найбільше педагогам властивий такий компонент автентичного лідерства як об’єктивність, а найменше – інтерналізовані моральні норми, що свідчить про здатність досліджуваних до об’єктивного аналізу різних точок зору перед прийняттям рішень, труднощі у дотриманні моральних стандартів і цінностей попри організаційний тиск групи.Окреслено можливості подальших досліджень автентичних та критичних лідерських якостей вчителя, зокрема його зв’язок із психологічним капіталом та психологічним благополуччям.
За последнее десятилетие наблюдается усиление научного интереса к теме аутентичного лидерства. Данное исследование посвящено изучению представлений учителей об аутентичном лидерстве, связи аутентичного и критического лидерства с межличностными отношениями. Проанализирована научная литература и эмпирические данные в этой отрасли, среди составляющих аутентичного лидерства выделено реляционную прозрачность, объективность и интернализиванные моральные нормы. В контексте адаптации к украиноязычной выборке опросника аутентичного лидерства (ALI, L. L. Neider, C. A. Schriesheim) и определение соотношения аутентичного лидерства с выполнением профессиональных ролей и межличностными отношениями было опрошено 230 учителей средних школ. Результаты показали, что больше всего педагогам свойственнен такой компонент аутентичного лидерства как объективность, а наименьшее - интернализированные моральные нормы, что свидетельствует о способности исспытуемых к объективному анализу различных точек зрения перед принятием решений, трудности в соблюдении моральных стандартов и ценностей несмотря на организационное давление группы. Определены возможности дальнейших исследований аутентичных и критических лидерских качеств учителя, в частности его связь с психологическим капиталом и психологическим благополучием.
 
Publisher Видавництво ПП Лисенко М.М.
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718191/1/%D0%97%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%9B%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F_%D0%9A%D0%BE%D1%82%D1%83%D1%85%20%281%29.pdf
- Zlyvkov, V.L. (orcid.org/0000-0002-8404-8866 <http://orcid.org/0000-0002-8404-8866>), Lukomska, S.O. (orcid.org/0000-0002-0360-6484 <http://orcid.org/0000-0002-0360-6484>) and Kotukh, О.V. (orcid.org/0000-0001-5706-3190 <http://orcid.org/0000-0001-5706-3190>) (2019) Communication-centered view onteacher’s authentic and critical leaderships Актуальні пролеми психології, 2 (14). pp. 452-460. ISSN 2072-4772