Record Details

Теоретичні засади формування соціально-доцільної поведінки дітей старшого дошкільного віку у предметно-перетворювальній діяльності з об'єктами природи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712662/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-4/vipusk-14-2018
 
Title Теоретичні засади формування соціально-доцільної поведінки дітей старшого дошкільного віку у предметно-перетворювальній діяльності з об'єктами природи
The oretical foundations for forming socially appropriate behavior of children of early preschool age in the subject-transformation activity with nature objects
Теоретические основы формирования социально-целесообразного поведения детей старшего дошкольного возраста в предметно-преобразовательной деятельности с обьектами природы
 
Creator Васильєва, С.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті розкрито теоретичні засади формування соціально-доцільної поведінки дітей старшого дошкільного віку у предметно-перетворювальній діяльності з об’єктами природи. Підґрунтям для процесу формування обрано наукові погляди Леонтьєва О. (макроструктура людської діяльності), Беха І. (створення емоційного образу як мотиву; внутрішній зміст дії), Т. Алексеєнко, В. Лякішевої, П. Анохіна, В. Ядова. Розглянуто механізм виникнення мотиву, який забезпечує процес створення емоційного образу під час розгортання соціальних ситуацій як виховних; надано уваги об’єктивно-предметним умовам задля досягнення першочергової мети – дії та спілкування з ровесниками, мету ж предметно-перетворювальної діяльності віднесено до умов досягнення першочергової мети.
In the article theoretical foundations of formation of socially-expedient behavior of children of the senior preschool age in subject-transformational activity with objects of the nature are opened. The scientific views of Leontyev A. (the macrostructure of human activity), Beha I. (creating an emotional image as a motive, the inner meaning of an action), T. Alekseenko, V. Lyakisheva, P. Anokhin, V. Yadov were chosen as the basis for the formation process. The mechanism of origin of the motive that provides the process of creating an emotional image during the deployment of social situations as educational ones is considered; attention is given objectively to objective conditions for achieving the primary goal - action and communication with peers, the goal of the subject-transformational activity is related to the conditions for achieving the primary goal. A conceptual-categorical research apparatus is disclosed. The mechanisms of the formation of socially-expedient behavior of children of the senior preschool age in object-transformational activity with objects of nature are connected with the discussion, various types of games (didactic, subject-role) that allowed the introduction of older preschool children into social relations, significant activity, act, showing an attitude towards myself, as an active subject (I can), to correlate the social demand with the personal "I", which acts, to realize the child that he himself can to make a decision, to show attitude to the peer, objects of nature, to the task, the conditions of action, understanding and taking actions that are expedient in obektivno-subject conditions.
В статье раскрыты теоретические основы формирования социально-целесообразного поведения детей старшего дошкольного возраста в предметно-преобразовательной деятельности с объектами природы. Основанием для процесса формирования избраны научные взгляды Леонтьева А. (макроструктура человеческой деятельности), Беха И. (создание эмоционального образа как мотива, внутренний смысл действия), Т. Алексеенко, В. Лякишевой, П. Анохина, В. Ядова. Рассмотрен механизм возникновения мотива, который обеспечивает процесс создания эмоционального образа во время развертывания социальных ситуаций как воспитательных; уделено внимание объективно предметным условиям для достижения первоочередной цели - действия и общения со сверстниками, цель же предметно-преобразовательной деятельности отнесено к условиям достижения первоочередной цели.
 
Publisher копіювальний центр ФОП Іванової М.А.
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712662/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%203%20%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2%20%D0%86%D0%9F%20%D1%96%D0%BC.%20%D0%93.%20%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8E%D0%BA%D0%B0.pdf
- Васильєва, С.А. (orcid.org/0000-0002-0452-4835 <http://orcid.org/0000-0002-0452-4835>) (2018) The oretical foundations for forming socially appropriate behavior of children of early preschool age in the subject-transformation activity with nature objects Актуальні проблеми психології. Том 4. Психологія розвитку дошкільника, 14. pp. 78-91. ISSN 2072-4772