Перспективи використання музейної педагогіки щодо історико-педагогічного аналізу профілізації загальної середньої освіти у 90-х роках ХХ ст.
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718455/
|
|
Title |
Перспективи використання музейної педагогіки щодо історико-педагогічного аналізу профілізації загальної середньої освіти у 90-х роках ХХ ст.
Prospects for the use of museum pedagogy for historical and pedagogical analysis of profiling of general secondary education in the 1990s |
|
Creator |
Загородня, Алла Анатоліївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У статті описується профілізація загальної середньої освіти XX століття яка була актуальною в усі періоди розвитку вітчизняної педагогіки; показано, що якщо на ранніх етапах розвитку педагогіки і школи профілізація базувалася на зовнішніх відмінностях — статевих, вікових, станових, класових, то надалі вона була зорієнтована на відхід від утилітарної системи освіти, орієнтацію освітньої політики на інтереси, здібності та запити учнів через розширення можливостей освіти за вибором, координацію її з перспективними потребами ринку праці.
The article describes the profiling of general secondary education of the XX century, which was relevant in all periods of development of national pedagogy; it is shown that if in the early stages of development of pedagogy and school profiling was based on external differences - gender, age, class, class, then it was oriented towards a departure from the utilitarian system of education, orientation of the educational policy on interests, abilities and requests of students through the education of your choice, coordinating it with the demanding needs of the labor market. |
|
Publisher |
«Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В.
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718455/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7-45-47.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2019) Prospects for the use of museum pedagogy for historical and pedagogical analysis of profiling of general secondary education in the 1990s In: Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of the participants of the 1st All-Ukrainian scientific and practical Conference, November 28, 2019, Kyiv «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., м. Київ, Україна — м. Біла Церква, Україна, pp. 45-47. ISBN 978-966-97763-7-2 |
|