Record Details

Перспективи використання музейної педагогіки щодо історико-педагогічного аналізу профілізації загальної середньої освіти у 90-х роках ХХ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718455/
 
Title Перспективи використання музейної педагогіки щодо історико-педагогічного аналізу профілізації загальної середньої освіти у 90-х роках ХХ ст.
Prospects for the use of museum pedagogy for historical and pedagogical analysis of profiling of general secondary education in the 1990s
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description У статті описується профілізація загальної середньої освіти XX століття яка була актуальною в усі періоди розвитку вітчизняної педагогіки; показано, що якщо на ранніх етапах розвитку педагогіки і школи профілізація базувалася на зовнішніх відмінностях — статевих, вікових, станових, класових, то надалі вона була зорієнтована на відхід від утилітарної системи освіти, орієнтацію освітньої політики на інтереси, здібності та запити учнів через розширення можливостей освіти за вибором, координацію її з перспективними потребами ринку праці.
The article describes the profiling of general secondary education of the XX century, which was relevant in all periods of development of national pedagogy; it is shown that if in the early stages of development of pedagogy and school profiling was based on external differences - gender, age, class, class, then it was oriented towards a departure from the utilitarian system of education, orientation of the educational policy on interests, abilities and requests of students through the education of your choice, coordinating it with the demanding needs of the labor market.
 
Publisher «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В.
 
Date 2019
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718455/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D1%82%D0%B5%D0%B7-45-47.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2019) Prospects for the use of museum pedagogy for historical and pedagogical analysis of profiling of general secondary education in the 1990s In: Museum pedagogy in scientific education: a collection of abstracts of the participants of the 1st All-Ukrainian scientific and practical Conference, November 28, 2019, Kyiv «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., м. Київ, Україна — м. Біла Церква, Україна, pp. 45-47. ISBN 978-966-97763-7-2