Record Details

Психолого-педагогічні засади технологічного підходу до розвитку творчого мислення особистості

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718221/
 
Title Психолого-педагогічні засади технологічного підходу до розвитку творчого мислення особистості
Психолого-педагогические аспекты технологического подхода к развитию творческого мышления личности
Psychological and pedagogical principles of a technological approach to the development of creative thinking of the personality
 
Creator Біла, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглядається технологічний підхід до розвитку творчого мислення особистості. Він передбачає особистісно-орієнтоване навчання, яке визначає зміщення акценту з інформаційно-гностичного підходу на розвивальний та діяльнісний, в основі якого формування особистості, здатної до активної творчої діяльності, розв’язування задач, творчого, критичного мислення. Технологія розвитку творчого мислення, яка передбачає керівництво процесом навчання, організацію та мотивацію пізнавальної діяльності учнів і контроль цієї діяльності, включає педагогічне цілевизначення, змістовні, інформаційно-предметні і процесуальні аспекти, спрямовані на засвоєння знань, набуття умінь та формування особистісних якостей суб’єкта, його компетентностей і діагностику якості освітнього процесу. Ефективним розвивальним та діагностичним інструментарієм визначення якісної оцінки творчої мисленнєвої діяльності на всіх етапах онтогенезу є евристичні, проблемні, дослідницькі творчі задачі. Результатом впровадження в освітній процес технології розвитку творчого мислення є формування творчої особистості – суб’єкта діяльності, який виявляє розвинені творчі здібності, творчу мотивацію, творчі вміння, що забезпечують йому здатність породжувати якісно нові ідеї та цінності, а також сприяють саморозвитку та прогресу суспільства
В статье рассматривается технологический подход к развитию творческого мышления личности. Он предусматривает личностно-ориентированное обучение, которое определяет смещение акцента с информационно-гностического подхода на развивающий и деятельностный, в основе которого формирование личности, способной к активной творческой деятельности, решению задач, творческому, критическому мышлению. Технология развития творческого мышления, предусматривает руководство процессом обучения, организацию и мотивацию познавательной деятельности учащихся и контроль этой деятельности, включая педагогическое целеполагание, содержательные, информационно-предметные и процессуальные аспекты, направленные на усвоение знаний, приобретение умений и формирование личностных качеств субъекта, его компетенций и диагностику качества образовательного процесса. Эффективным развивающим и диагностическим инструментарием определения качественной оценки творческой мыслительной деятельности на всех этапах онтогенеза являются эвристические, проблемные, исследовательские творческие задачи. Результатом внедрения в образовательный процесс технологии развития творческого мышления является формирование творческой личности – субъекта деятельности, который проявляет развитые творческие способности, творческую мотивацию, творческие умения, обеспечивающие ему способность порождать качественно новые идеи и ценности, а также способствуют саморазвитию и прогрессу общества
At the present stage of the development of the psychological sience the task of effective management of the educational process, its project and planning is the best reflected in the technology of the development of creative thinking, which is based on the scientific theories of the cultural-historical approach to mental development and the concept of person activity essence. Technological approach involves person-oriented learning, which determines the shift of emphasis from the information-gnostic approach to development and activity, which forms the basis of formation of a person capable of active creative activity, solving tasks and creative, critical thinking. Technology of development of creative thinking, which involves managing the process of learning, organizing and motivating cognitive activity of students and controlling this activity, includes pedagogical goal definition, meaningful, informational, substantive and procedural aspects, aimed at learning, acquisition of skills and the formation of personal qualities of the subject, his competencies and quality diagnostics of the educational process. Effective developmental and diagnostic tools for determining the qualitative assessment of creative thinking at all stages of ontogenesis are heuristic, problem, research creative tasks, in which the subject not only independently uses acquired knowledge, skills, but also finds a new one for them. way of implementation. Tasks must correspond to the tasks of learning, development, personal interests and aspirations of the subject, to be in the "zone of the immediate development" of the subject, that is, to take into account his mental, age, individual potency. The result of the introduction into the educational process of the technology of the development of creative thinking is the formation of a creative personality - a subject of activity that manifests the developed creative abilities, creative motivation, creative skills that provide him with the ability to generate qualitatively new ideas and values, and also contribute to self-development and the progress of society
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718221/1/Bila_25.pdf
- Біла, І.М. (orcid.org/0000-0003-2388-0306 <http://orcid.org/0000-0003-2388-0306>) (2019) Psychological and pedagogical principles of a technological approach to the development of creative thinking of the personality Актуальні проблеми психології. Психологія творчості, 25 (12). pp. 26-35. ISSN 2072-4772