Record Details

Творче мислення в процесі розв’язування задач

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718220/
 
Title Творче мислення в процесі розв’язування задач
Творческое мышление в процессе решения задач
Сreative thinking in the process of tasks solving
 
Creator Третяк, Т.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Розглядається специфіка структурно-функціонального аналізу інформації в процесі розв'язування творчої задачі. Аналізується науковий доробок Г. С. Костюка стосовно мисленнєвої діяльності особистості. Зокрема, акцентується увагаа на його позиції щодо розуміння людиною умови задачі, трансформації початкових умов задачі в шукані, педагогічного керівництва розвитком розумових здібностей учнів, його переконання стосовно того, яких вимог слід дотримуватись при розробці засобів активізації розуміння і засвоєння школярами нових знань, формування певних розумових умінь, розвитку творчого мисленнєвого інструмен-тарію. Доводиться, що основу мислення, спрямованого на розв'язування задачі, складає знаходження об’єктивних співвідношень між заданим і шуканим у процесі неперервної взаємодії суб’єкта з об’єктом. З цих позицій дається визначення творчої задачі, творчого мислення, аналізуються етапи процесу розв'язування творчої задачі. Подаються методичні рекомендації щодо розвитку творчого мислення старшокласників засобами КАРУСу: про-гностично-необхідна інформація містить матеріал про: поняття творчості в широкому і вузькому розумінні; структуру процесу розв'язування творчої задачі; блок занятий на раз-витие: здатності учнів помічати позитивні і негативні властивості об’єктів, знаходити приховані властивості предметів; на розвиток творчого мислення старшокласників у процесі розв'язування евристичних задач.
Рассматривается специфика структурно-функционального анализа информации в процессе решения творческой задачи. Анализируются научные наработки Г. С. Костюка относительно мыслительной деятельности личности. В частности, акцентируется внимание на его позиции относительно понимания человеком условия задачи, трансформации начальных условий задачи в искомые, педагогического руководства развитием умственных способностей учащихся, его убеждениях относительно того, каких требований следует придерживаться при разработке средств активизации понимания и усвоения школьниками новых знаний, формирования определенных умственных умений, развития их творческого мыслительного инструментария. Доказывается, что основу мышления, направленного на решение задачи, составляет нахождение объективных соотношений между заданным и искомым в процессе непрерывного взаимодействия субъекта с объектом. С этих позиций дается определение творческой задачи, творческого мышления, анализируются этапы процесса решения творческой задачи. Подаются методические рекомендации по развитию творческого мышления страршеклассников средствами КАРУСа: прогностически-необходимая информация содержит материал о: понятии творчества в широком и узком смысле; структуру процесса решения задачи; блок занятий на развитие: способности учащихся замечать положительные и отрицательные качества объектов; на развитие творческого мышления старшеклассников в процессе решения творческих задач.
The information structural and functional analysis specificity in the process of creative task solving is considered. The scientific developments of H. S. Kostiuk regarding the mental activity of the individual are analyzed. In particular, emphasis is placed on his position regarding the person’s understanding of the task’s conditions, the transformation of initial task conditions into the required, pedagogical guidance on the development of students ’mental abilities, his beliefs on what requirements should be followed when developing new means of new knowledge understanding by senior pupils, the formation of certain mental skills, the development of their creative thinking tools. It is proved that the basis of thinking aimed at task solving is finding the objective relationships between the given and the desired in the process of the continuous interaction of the subject with the object. From these positions, the definition of a creative task, creative thinking is given, the stages of the process of solving a creative task are analyzed. Methodical recommendations on the development of schoolchildren creative thinking of by means of KARUS are given: the prognostically necessary information contains material on the concept of creativity in a broad and narrow sense; the structure of the task solving process; lessons unit on the development: of students' abilities to notice the positive and negative qualities of objects; on the development of creative thinking of senior pupils in the process of creative tasks solving.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718220/1/Tretiak_25.pdf
- Третяк, Т.М. (2019) Сreative thinking in the process of tasks solving Актуальні проблеми психології. Психологія творчості, 25 (12). pp. 272-281. ISSN 2072-4772