Record Details

Вплив особистісних характеристик на художні орієнтації студентів у сприйманні творів живопису

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718215/
 
Title Вплив особистісних характеристик на художні орієнтації студентів у сприйманні творів живопису
Влияние личностных характеристик на художественные ориентации студентов в восприятии живописи
Influence of personality characteristics on students’ artistic orientations in painting perception
 
Creator Шепельова, М. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті за результатами емпіричного дослідження виявлено тенденції прояву художніх орієнтацій, особистісних характеристик та емпатії у студентів. На основі розрахунку факторних навантажень виявлено, що системоутворювальним фактором художніх орієнтацій студентів у сприйманні живопису є орієнтація на емоційне навантаження твору. Другим за значимістю є творчий підхід художника, смислове навантаження твору та техніка зображення мають найменше значення серед проявів художніх орієнтацій у сприйманні творів живопису. Із застосуванням методу множинного лінійного регресійного аналізу встановлено, що на орієнтацію студентів на емоційне навантаження у сприйманні творів живопису позитивно впливають такі показники: раціональний канал емпатії, ідентифікація в емпатії, загальна активність, совісність, схильність до ризику, жіночність, інтуїтивний канал емпатії, установки, що сприяють або перешкоджають емпатії. Негативний вплив мають такі показники: розгальмованість, емоційний канал емпатії, проникаюча здатність в емпатії, сором’язливість.
В статье по результатам эмпирического исследования выявлены тенденции проявления художественных ориентаций, личностных характеристик и эмпатии у студентов. На основе расчета факторних весов выявлено, что системообразующим фактором художественных ориентаций студентов в восприятии живопии есть ориентация на эмоциональную нагрузку произведения. Вторым по значимости есть творческий подход художника, смысловая нагрузка произведения и техника изображения имеют наименьшее значение среди проявлений художественных ориентаций в восприятии произведений живописи. С применением множественного линейного регрессионного анализа установлено, что на ориентацию студентов на эмоциональную нагрузку произведения позитивно влияют такие показатели: рациональный канал эмпатии, идентификация в эмпатии, общая активность, совестливость, склонность к риску, женственность, интуи-тивный канал эмпатии, установки, которые способствуют или препятствуют эмпатии. Негативное влияние оказывают такие показатели: расторможенность, эмоциональный канал эмпатии, проникающая способность в эмпатии, робость.
In the article, according to the results of empirical research, the tendencies of artistic orientations (“the emotional content”, “the technique of depiction”, “the artist’s creative approach” and “the semantic content”), personality characteristics and empathy displays among students are revealed. Basing on the factor weights calculation, it is revealed that a system-forming factor in the students' artistic orientations in painting perception is an orientation on emotional content of artistic work. The second in importance is the artist's creative approach, the semantic content of the work and the technique of depiction are of the least importance among the artistic orientations displays in the perception of artistic works. With the use of multiple linear regression analysis, it was found that the orientation of students on the emotional content of the work is positively influenced by the following indicators: rational channel of empathy, identification in empathy, general activity, conscientiousness, risk inclination, femininity, intuitive channel of empathy, attitudes that contribute to or impede empathy. The following factors have a negative impact: disinhibition, emotional channel of empathy, penetrating ability in empathy, modesty. Results give us a possibility to create a psychological portrait of students, oriented on emotional content of artistic work, and also show which the characteristics are blocking in painting perception.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718215/1/Shepelyova_25.pdf
- Шепельова, М. В. (2019) Influence of personality characteristics on students’ artistic orientations in painting perception Актуальні проблеми психологїі. Психологія творчості, 25 (12). pp. 181-196. ISSN 2072-4772