Психолого-педагогічні практики розвитку стресостійкості батьків, сім’ї яких опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718155/
|
|
Title |
Психолого-педагогічні практики розвитку стресостійкості батьків, сім’ї яких опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій
Psychological and pedagogical practices of the development of stress tolerance of parents whose families find themselves in difficult life circumstances as a result of hostilities Психолого-педагогические практики развития стрессоустойчивости родителей, семьи которых оказались в сложных жизненных обстоятельствах в результате военных действий |
|
Creator |
Гніда, Т.Б.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті розкривається важливість розвитку стресостійкості як складової батьківської компетентності у сім’ях, які опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Детально розглядаються категорії батьків, що потребують психолого-педагогічної підтримки та шляхи такої підтримки, розглядається ресурсний потенціал родини та особистісні ресурси батьків у подоланні стресу. Запропонована авторська методика «Два кола гармонізації» емоційного стану батьків.
The article reveals the importance of developing resilience as a component of parental competence in families who find themselves in difficult circumstances as a result of hostilities. The categories of parents in need of psychological and pedagogical support and ways of such support are considered in detail, the resource potential of the family and the personal resources of parents in coping with stress are considered. The author's method of "Two circles of harmonization" of the emotional state of parents is proposed. В статье раскрывается важность развития стрессоустойчивости как составляющей родительской компетентности в семьях, оказавшихся в сложных жизненных обстоятельствах в результате военных действий. Подробно рассматриваются категории родителей, нуждающихся в психолого-педагогической поддержки и пути такой поддержки, рассматривается ресурсный потенциал семьи и личностные ресурсы родителей в преодолении стресса. Предложенна авторская методика «Два круга гармонизации» эмоционального состояния родителей. |
|
Publisher |
Кафедра педагогіки та психології ЧОІППО
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718155/1/Gnedaja_2019_pp272-275.pdf
- Гніда, Т.Б. (orcid.org/0000-0002-1046-009X <http://orcid.org/0000-0002-1046-009X>) (2019) Psychological and pedagogical practices of the development of stress tolerance of parents whose families find themselves in difficult life circumstances as a result of hostilities Український вимір. Міжнародний збірник науково-педагогічних, методичних статей і матеріалів з України та діаспори (16). pp. 272-275. |
|