Record Details

Humane parent-child relationships: pedagogical conditions of their formation in extracurricular activities of the school

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718202/
 
Title Humane parent-child relationships: pedagogical conditions of their formation in extracurricular activities of the school
Гуманні батьківсько-дитячі взаємини: педагогічні умови їх формування у позаурочній діяльності школи
Гуманные родительско-детские взаимоотношения: педагогические условия их формирования во внеурочной деятельности школы
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
374 Education and training out of school. Further education
 
Description The study reveals the theoretical and applied aspects of the work of the educational institution on the formation of humane parent-child relationships. Based on the analysis of scientific views on the essence of humane relations, the essence of the «humane parent-child relationship» concept is actualized.
Pedagogical conditions of humane parent-child relationships formation in extracurricular activities of secondary schools are substantiated (enrichment of cognitive, emotional-value and behavioral-activity components of humane mutual relations of Junior students, teenagers and their parents in extracurricular activities of GEI; increase of parental competence with the goal of humanization of parent-child relationships in family; focus of form masters in elementary and primary schools on the formation of humane parent-child relationships; coordination of teachers' and parents' educational items in shaping a humane parent-child relationships on the principles of partnership; organization of cooperative cultural and leisure activities of parents and children of younger and teenage age, aimed at optimization of humane relations between them).
The article reveals the content and methodological support for the implementation of these pedagogical conditions in extracurricular activities of GEI.
У дослідженні розкрито теоретико-прикладні аспекти роботи загальноосвітного навчального закладу з формування гуманних батьківсько-дитячих взаємин. За результатами аналізу наукових поглядів на сутність гуманних взаємин актуалізовано сутність поняття «гуманні батьківсько-дитячі взаємини».
Обґрунтовано педагогічні умови формування гуманних батьківсько-дитячих взаємин у позаурочній діяльності загальноосвітнього навчального закладу (збагачення когнітивної, емоційно-ціннісної та поведінково-діяльнісної складових гуманних взаємин молодших школярів і підлітків з батьками у позаурочній діяльності ЗНЗ; підвищення батьківської компетентності з метою гуманізації батьківсько-дитячих взаємин у сім’ї; орієнтація класних керівників початкової та основної школи на формування гуманних батьківсько-дитячих взаємин; узгодження виховних позицій вчителів і батьків у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин на засадах партнерської взаємодії; організація спільної культурно-дозвіллєвої діяльності батьків і дітей молодшого шкільного і підліткового віку, спрямованої на оптимізацію гуманних взаємин між ними).
Розкрито змістово-методичне забезпечення реалізації означених педагогічних умов у позаурочній діяльності ЗНЗ.
В исследовании раскрыты теоретико-прикладные аспекты работы общеобразовательные учебные заведения по формированию гуманных родительско-детских взаимоотношений. По результатам анализа научных взглядов на сущность гуманных взаимоотношений актуализирована сущность понятия «гуманные родительско-детские отношения».
Обоснованы педагогические условия формирования гуманных родительско-детских отношений во внеурочной деятельности общеобразовательного учебного заведения (обогащение когнитивной, эмоционально-ценностной и поведенчески-деятельностной составляющих гуманных взаимоотношений младших школьников и подростков с родителями во внеурочной деятельности школы, повышение родительской компетентности в целях гуманизации родительско-детских отношений в семье, ориентация классных руководителей начальной и основной школы на формирование гуманных родительско-детских отношений, согласование воспитательных позиций учителей и родителей в формировании гуманных родительско-детских отношений на основе партнерского взаимодействия, организация совместной культурно-досуговой деятельности родителей и детей младшего школьного и подросткового возраста, направленной на оптимизацию гуманных взаимоотношений между ними).
Раскрыто содержательно-методическое обеспечение реализации указанных
 
Publisher InterGING
 
Date 2019
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718202/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%BA%D0%BE%D0%BB.%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%97.pdf
Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2019) Humane parent-child relationships: pedagogical conditions of their formation in extracurricular activities of the school InterGING, с. Hameln, Germany, 431-445-445. ISBN 978-3-946407-07-2