Психологічні умови формування громадянської компетентності майбутніх педагогів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/718177/
|
|
Title |
Психологічні умови формування громадянської компетентності майбутніх педагогів
Psychological conditions for enhancing civic competency of future pedagogues Психологические условия формирования гражданской компетентности будущих педагогов |
|
Creator |
Піддячий, Володимир Миколайович
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті зосереджено увагу на важливості і доцільності формування громадянської компетентності майбутніх педагогів з метою сприяння розбудови громадянського суспільства в Україні. Визначено поняття «умови», «психологічні умови», «формування громадянської компетентності майбутніх педагогів». Вказано на необхідність створення спеціально спроектовані обставини зовнішнього та внутрішнього середовища, що спонукатимуть майбутніх педагогів до активного і ефективного набування громадянських знань, вмінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей. Проаналізовано психологічні умови, що спрямовані на підвищення ефективності забезпечення виконання дій щодо формування громадянської компетентності майбутніх педагогів.
The article states that one of the most important systemic problems of the socio-economic sector of the Ukrainian state-building for many decades has been the development of a civil society in which citizens and their unions at a highly developed level will systematically interact with each other, realizing their own rights and obligations, in accordance with the laws of Ukraine. The focuses on the importance and feasibility of enhancing civic competence of future teachers in order to promote the development of civil society in Ukraine. The methodological basis of the research, which consists of personality-oriented, competence and activity approaches, is revealed. The competence approach is expressed in the aspiration of the future teacher to master the knowledge, skills and values, formation of values and other professional qualities that determine his ability to successfully carry out educational, professional and social activities. According to the personality-oriented approach, the formation of the civic competence of the future teacher is aimed at the development of his personality during the subject-subject interaction of all participants of the educational process. The content of a activity approach is to consider the future educator in forming civic competence as an active subject who plans and acts according to his or her own values. The psychological conditions aimed at improving the efficiency of ensuring the implementation of actions to enhance the civic competence of future teachers are identified and analyzed. The necessity of creating specially designed circumstances of the external and internal environment, encouraging future teachers to acquire civic knowledge, abilities and practical skills, ways of thinking, professional, philosophical and civic qualities, moral and ethical values actively and effectively, is indicated. Psychological conditions aimed at improving the effectiveness of ensuring the implementation of actions to enhance civic competence of future educators are analyzed. В статье сосредоточено внимание на важности и целесообразности формирования гражданской компетентности будущих педагогов с целью содействия развития гражданского общества Украины. Определено понятия «условия», «психологические условия», «формирование гражданской компетентности будущих педагогов». Указано на необходимость создания специально спроектированных обстоятельств внешней и внутренней среды, побуждающих будущих педагогов к активному и эффективному приобретению гражданских знаний, умений и практических навыков, способов мышления, профессиональных, мировоззренческих и гражданских качеств, морально-этических ценностей. Проанализированы психологические условия, направленные на повышение эффективности обеспечения выполнения действий по формированию гражданской компетентности будущих педагогов. |
|
Publisher |
Видавець ПП Лисенко М.М.
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/718177/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%8F%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%92.%D0%9C._%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%97%D0%B1.%D0%9E%D0%94_%E2%84%9615.pdf
- Піддячий, Володимир Миколайович (orcid.org/0000-0002-8596-6749 <http://orcid.org/0000-0002-8596-6749>) (2019) Psychological conditions for enhancing civic competency of future pedagogues Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1 (15). ISSN 2308-6386 (Submitted) |
|