Record Details

Implementation of the competence approach in the process of designing practicum “The History of Ukraine in Sources”

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718130/
 
Title Implementation of the competence approach in the process of designing practicum “The History of Ukraine in Sources”
Реалізація компетентнісного підходу в процесі конструювання практикуму “Історія України в джерелах”
 
Creator Moroz, P.V.
Moroz, I. V.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
 
Description The article is devoted to the implementation of a competent approach in the process of designing a practicum “History of Ukraine in Sources”. According to the authors, it should maximally provide opportunities for students to work independently through a system of selected historical sources and through a system of tasks of different didactic direction.
The article identifies the methodological conditions for the implementation of the competence approach in the process of designing a practicum “History of Ukraine in Sources” and reveals the method of work with historical sources in the process of teaching history in general secondary education. It is noted that the tasks in the practicum should be a certain system and should promote the development not only of reproductive but also creative activity and reflexive qualities of the student. A leading role in the practicum should be given to the creative and research tasks. This approach will help to develop students' critical analysis of historical sources and historical thinking in general.
According to the authors, when selecting historical sources of different types, a multi-perspective approach should be taken into account when a certain historical situation is highlighted from several, at least two perspectives representing different social positions and interests. The authors emphasize that in this context it is quite important to develop the ability to analyze and critically evaluate the interpretation of the past which is contained in any source, from the point of view of its correspondence to the real facts and other sources of information.
The article notes that the problem of organizing the work of students with different types of historical sources by means of the practicum is complicated and requires separate research. In particular, in the process of constructing the practicum “History of Ukraine in Sources" there is a need of the further study of methodology for organizing the project and research work of students on the basis of processing different types of sources.
Статтю присвячено реалізації компетентнісного підходу в процесі конструювання практикуму “Історія України в джерелах”.
У статті виокремлено методичні умови реалізації компетентнісного підходу в процесі конструювання практикуму “Історія України в джерелах” та розкрито методику роботи з історичними джерелами в процесі навчання історії в закладах загальної середньої освіти. Зазначається, що завдання в практикумі мають становити певну систему та сприяти розвитку не лише репродуктивної, а й творчої діяльності і рефлексивних якостей учня. Провідну роль у практикумі має бути відведено творчим та дослідницьким завданням. Такий підхід сприятиме формуванню в учнів умінь критичного аналізу історичних джерел, історичного мислення загалом.
На думку авторів, під час відбору до практикуму історичних джерел різного типу необхідно враховувати багатоперспективний (багаторакурсний) підхід, коли певна історична ситуація висвітлюється з кількох – щонайменше двох – перспектив (ракурсів), що репрезентують різні суспільні позиції та інтереси. Автори наголошують, що у зазначеному контексті досить важливим є розвиток умінь аналізувати та критично оцінювати інтерпретацію минулого, що міститься в будь-якому джерелі, з позиції її відповідності реальним фактам, іншим джерелам інформації.
Зазначено, що проблема організації роботи учнів з різними типами історичних джерел засобами практикуму є складною і потребує окремого дослідження. Зокрема, в процесі конструювання практикуму “Історія України в джерелах” подальшого вивчення потребує методика організації проектної та дослідницької роботи учнів на основі опрацювання різних типів джерел.
 
Publisher Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718130/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%9F.%20%D1%82%D0%B0%20%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%20%D0%86.%20%20%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%2027%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F%20%D1%96%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0.pdf
- Moroz, P.V. and Moroz, I. V. (2019) Implementation of the competence approach in the process of designing practicum “The History of Ukraine in Sources” Педагогічна освіта: теорія і практика, 2 (27). pp. 72-77. ISSN 2309-9763