Record Details

Оптимізація професійного розвитку практичних психологів в системі неперервної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718105/
https://msu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/03/%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA-2-2-%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B0.pdf
 
Title Оптимізація професійного розвитку практичних психологів в системі неперервної освіти
Optimization of professional development of practical psychologists in the system of lifelong learning
 
Creator Пророк, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті представлено результати апробації психологічної технології оптимізації професійного розвитку практичних психологів в системі неперервної освіти. Розроблена технологія складається із чотирьох етапів: проблематизація; організаційний; індивідуально-психологічний; тренінг професійного самовдосконалення. Показано, що в процесі самопроектування професійного розвитку зусилля фахівця спрямовані на формування: цілей самовдосконалення; освітньо-професійних задач; на внутрішнє опрацювання шляхів і засобів реалізації цих цілей і задач. Визначено, що здатність ставити такі задачі є базовим механізмом діяльності професійного самовдосконалення, а реалізація цілей самовдосконалення через цю освітньо-професійну задачу здійснюється при умові включення суб’єкта в контекст неперервної освіти.
The developed technology consists of four stages: problematization (definition of goals and strategies of the project of professional development, construction of a reference model of a practical psychologist); organizational (definition of possible organizational forms of implementation of the objectives of the project of professional development in a particular professional team); individual and psychological (awareness of the person's goals and educational interests in this project); training of professional self-improvement. It has been shown that in the process of self-designing of professional development the specialist's efforts are aimed at forming goals of self-improvement; educational and professional tasks ("embedded" in professional activity); on the internal elaboration of ways and means of realizing these goals and objectives. The ability to set such tasks is the basic mechanism of professional self-improvement activity, and the realization of the goals of self-improvement through this educational and professional task is carried out on condition of subject’s inclusion in the context of continuing education has been determined. Adaptive and active types of professional development of practical psychologists have been described.
 
Publisher РВВ МДУ
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718105/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BA-%D0%9C%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%BE2018%29.pdf
- Пророк, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9510-1108 <http://orcid.org/0000-0002-9510-1108>) (2018) Optimization of professional development of practical psychologists in the system of lifelong learning Психологія: теорія і практика, 2 (2). pp. 99-111. ISSN 2617 - 9601 (Online); 2617 - 9598 (Print)