Record Details

Освіта «особливих» дітей: стратегія розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718099/
 
Title Освіта «особливих» дітей: стратегія розвитку
Education of «special» children: strategy of development
 
Creator Засенко, В.В.
Прохоренко, Л.І.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті узагальнено схарактеризовано систему освіти осіб із особливими потребами. Окреслено стратегічні орієнтири її розвитку, принципи і підходи до реформування. Акцентовано на необхідності наукового супроводу системи освіти осіб із особливими потребами у сучасних умовах. Обґрунтовано спрямованість наукових пошуків, згадано про провідну ідею сучасних підходів до навчання. Зазначено, що вкрай відповідальним є оновлення змісту освіти на українознавчій основі, його апробація та впровадження в сучасну шкільну практику.
Йдеться про роль сім’ї у процесі навчання й підготовки до самостійного життя дітей з особливими освітніми потребами.
Розглянуто проблемні питання і гальмівні фактори розвитку системи освіти означеної категорії дітей, як локального, так і загальнодержавного значення, обґрунтовано перелік невідкладних заходів щодо оптимізації її функціонування у контексті розбудови Нової української школи.
Зазначено, що лише за умови спільних зусиль державних органів управління, науковців, практичних працівників, батьків і громадських організацій означені проблеми можна вирішити ефективно.
The article presents a general description of the system
of education of people with special needs, outlines strategic guidelines for its development, sets out principles and approaches to reforming the industry. First of all, it describes a new vision, organizational forms of learning and, in particular, in terms of inclusion, about the strategic goal of education
and upbringing of children with special needs, their ability to be capable and rightful members of society at the same rate as typically developed peers, and to fully carry social load. The rationale and direction of scientifi c studies are described, as well as the results of these eff orts; the leading idea of modern approaches to learning is mentioned, it is noted that highly responsible part of scientists’ job is to update the content of education on the basis of Ukrainian studies, its testing and implementation in modern school practice.
It describes the role of the family in the process of training and preparation for independent living of children with specialeducational needs, determined by the scope of family’s duties.
Problematic issues and inhibitory factors of development
of the education system for children with special needs
are considered as of both local and nationwide importance. A list of urgent measures to optimize its functioning in the context of the development of the New Ukrainian School is presented. After all, there are unresolved issues, ranging from updating the content of education and completing the provision of modern technical equipment of educational institutions
as a system of special education, and institutions
with an inclusive form of training.
Problematic issues exist at almost every level of education and development of children with special educational needs, ranging from the diagnosis of certain developmental disorders and to specialized education and employment. It is noted that only if joint eff orts of state authorities, scientists, practitioners, parents and public organizations, these problems can be solved eff ectively.
 
Publisher Деміур
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718099/1/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%C2%AB%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D1%85%C2%BB%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9-%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Засенко, В.В. (orcid.org/0000-0003-0325-4578 <http://orcid.org/0000-0003-0325-4578>) and Прохоренко, Л.І. (orcid.org/0000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/0000-0001-5037-0550>) (2019) Education of «special» children: strategy of development Рідна школа, 3-4. pp. 48-52. ISSN 0131-6788