Record Details

Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/718031/
http://uej.undip.org.ua/upload/iblock/c76/c7686993c393e6aed3078760b447511a.pdf
 
Title Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року
European reference framework of key competences for lifelong learning: an updated 2018 version
 
Creator Локшина, Олена Ігорівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description Автором наголошено на значущості для європейської освіти Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання впродовж життя (2006) та відзначено її вплив
на розвиток освіти в Україні. Охарактеризовано мету Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання впродовж життя та сутність трансформацій, що мали місце в освіті держав-членів ЄС на етапі її імплементації. Розкрито чинники, що вплинули на рішення Брюсселя щодо модернізації компетентнісної ідеї в освіті. На основі порівняння Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання впродовж життя 2006 р. і 2018 р. охарактеризовано інновації оновленого варіанту Рамки як на рівні концептуального бачення компетентностей, так і їх переліку й сутнісних характеристик.
The author noted the importance for the European education of the European reference framework of key competencies for lifelong learning (2006) and its impact on the development of education in Ukraine. The synchronization of the vision of the competency education in the Law of Ukraine “On Education” (2017) with the European one is emphasized – a list of key competences necessary for every modern person to succeed, as defined by the Law, is in fact identical to the Reference Framework of Key Competencies for Lifelong Learning (2006). The goal of the European Reference Framework of Key Competencies for Lifelong Learning and the essence of the transformations that took place in the education of the EU member states at the implementation
stage are described. The factors that influenced the decision of Brussels on the modernization of the competence idea in education are revealed. Based on a comparison of the European Reference Framework of Key Competencies for Lifelong Learning of 2006 and 2018, the innovations of the
updated version of the Framework are characterized both at the level of the conceptual vision of the competencies, their list and essential characteristics. It is noted that the updated Framework confirms the right, according to the “The European Pillar of Social Rights” (2017), to every
citizen of the EU for quality education and vocational training; the EU’s position on understanding a competence as a combination of knowledge, skills and attitudes; equal importance of all eight key competencies, as well as their interconnectivity. It is emphasized that the EU proclaimed the integrity of the educational space for acquiring competences through a combination of formal, nonformal
and informal learning in all contexts, including family, school, workplace, neighborhood and other communities. The author underlines the attention in the document to the importance of the use of a variety of learning approaches and contexts; support for teachers and other educational staff; and assessment and validation of competence development.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/718031/1/3.pdf
- Локшина, Олена Ігорівна (2019) European reference framework of key competences for lifelong learning: an updated 2018 version Український педагогічний журнал, 3. pp. 21-30. ISSN 2411-1317