Record Details

Сходознавчі навчальні програми, предмети і курси за вибором: особливості формування особистості здобувача профільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717962/
 
Title Сходознавчі навчальні програми, предмети і курси за вибором: особливості формування особистості здобувача профільної освіти
Oriental study programs, subjects and elective courses: features of personality formation of upper secondary school pupil
 
Creator Кизенко, Василь Іванович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті автор зосереджує увагу на дидактичній важливості спеціальних філологічних курсів у процесі формування у здобувачів профільної освіти культурно-мовних і морально-громадянських цінностей (на прикладі Київської гімназії східних мов № 1, яка працює за своїми навчальним планом і програмами, підручниками зі східних мов, які розробляють вчителі гімназії і викладачі вищих закладів освіти та науковці). Культурологічний підхід до освітньої діяльності уможливлює досягнення вищого рівня сформування культурологічної компетентності особистості як продукту діалогу культур. Основне призначення варіативного освітнього компонента вбачається не лише у розширенні знань учнів із профільних предметів, а й у всебічному прилученні їх до історії країн Сходу – культури і традицій, уведенні вихованців у своєрідну духовну атмосферу народів цього регіону.
In the article the author focuses on the didactic importance of special philological courses in the process of formation of cultural-linguistic and moral-civic values ​​in the applicants for profile education (on the example of the Kyiv Gymnasium of Oriental Languages ​​# 1, which works on its curriculum and programs, textbooks on Oriental languages, developed by high school teachers and university educators and scholars). The cultural approach to the educational activity makes it possible to achieve a higher level of formation of the cultural competence of the individual as a product of the dialogue of cultures. The main purpose of the variable educational component is seen not only in expanding the knowledge of pupils in specialized subjects, but also in comprehensively involving them in the history of the countries of the East - culture and traditions, introducing pupils into the peculiar spiritual atmosphere of the peoples of this region.
 
Date 2019
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717962/1/KVI_2019%20KGSM.pdf
- Кизенко, Василь Іванович (orcid.org/0000-0001-7835-9150 <http://orcid.org/0000-0001-7835-9150>) (2019) Oriental study programs, subjects and elective courses: features of personality formation of upper secondary school pupil In: Україна, українська мова – світ ХХІ століття у діалозі культурно-мовних, морально-громадянських цінностей особистості та педагогічних систем : ел. зб. статей за матеріалами Дванадцятої Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 25 жовт. 2019 р., 25 жовт. 2019 р., м. Київ, Україна.