Record Details

Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717917/
http://uej.undip.org.ua/products/2019/article2.php
 
Title Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії
Bloom`s taxonomy and critical thinking of students in history lessons
Таксономия Б. Блума и развитие критического мышления школьников на уроках истории
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
93/94 History
 
Description Педагоги багатьох країн застосовують таксономію Б. Блума не лише як інструмент для планування цілей уроку, але і як основу для розвитку критичного мислення учнів, оскільки передбачувані нею високі рівні мислення співвідносять з мисленнєвими операціями критичного мислення. Планування вчителем навчальних цілей і результатів, спираючись на таксономію, і досягнення їх за допомогою відомих сьогодні дидактичних інструментів допомагає вчителю і учню ясно уявити собі конкретні методичні кроки розвитку критичного мислення учнів.
На уроках історії України з метою розвитку критичного мислення можуть бути ефективно використані запитання різного рівня на основі таксономії Б. Блума. Користуючись ними, вчитель може скеровувати мислення учнів, «переводити» їх з одного рівня на інший, більш високий. Важливим інструментом учителя історії є також так звані «дієслова за Блумом» (Bloom Taxonomy Action verbs). На їх основі вчитель формулює пізнавальні завдання різного рівня і планує відповідну індивідуальну та групову діяльність учнів. Таксономія виступає також як підґрунтя для створення учнями комплексних навчальних проєктів. Сукупність цих інструментів створює навчальне середовище, що забезпечує ефективний розвиток мислення школярів на уроках історії.
Educators in many countries use B. Bloom's taxonomy not only as a tool for planning lesson goals, but also as a basis for developing students' critical thinking, as the high levels of thinking they predict correlate with critical thinking thinking operations. Teacher planning and learning outcomes, based on taxonomy, and their achievement with the help of current didactic tools, helps the teacher and the student to clearly imagine the specific methodological steps of developing students' critical thinking.
Questions of various levels based on B. Bloom's taxonomy can be effectively used in the lessons of Ukrainian history to develop critical thinking. Using them, the teacher can direct students' thinking, "transfer" them from one level to another, higher. An important tool for the history teacher is the so-called Bloom Taxonomy Action verbs. On this basis, the teacher formulates cognitive tasks of different levels and plans appropriate individual and group activities of students. Taxonomy also serves as a basis for students to create comprehensive educational projects. The combination of these tools creates a learning environment that provides effective development of students' thinking in history lessons.
Педагоги многих стран применяют таксономию Б. Блума не только как инструмент для планирования целей урока, но и как основу для развития критического мышления учащихся, по¬скольку предполагаемые ею высокие уровни мышления соотносят с мыслительными операциями критического мышления. Планирование учителем учебных целей и результатов, опираясь на так¬сономии, и достижения их с помощью известных сегодня дидактических инструментов помогает учителю и ученику ясно представить себе конкретные методические шаги развития критического мышления учащихся.
На уроках истории Украины с целью развития критического мышления могут быть эф¬фективно использованы вопросы разного уровня на основе таксономии Б. Блума. Пользуясь ими, учитель может направлять мышления учащихся, «переводить» их с одного уровня мышления на другой, более высокий. Важным инструментом учителя истории являются также так называемые «глаголы по Блуму» (Bloom Taxonomy Action verbs). На их основе учитель формулирует позна¬вательные задачи разного уровня и планирует соответствующую индивидуальную и групповую деятельность учащихся. Таксономия выступает также как основа для создания учениками ком¬плексных учебных проектов. Совокупность этих инструментов создает учебную среду, обеспечи¬вающую эффективное развитие мышления школьников на уроках истории.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717917/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD%20%D0%93%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD.pdf
- Пометун, Олена Іванівна and Гупан, Нестор Миколайович (2019) Bloom`s taxonomy and critical thinking of students in history lessons Український педагогічний журнал, 3. pp. 50-58. ISSN 2411-1317