Record Details

Духовне призначення як сутнісна міра особистості, яка зростає

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717914/
 
Title Духовне призначення як сутнісна міра особистості, яка зростає
Духовное предназначение как сущностная мера личности, которая растет
Spiritual destiny as an essential measure of personality that grows
 
Creator Бех, І.Д.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті на основі виховних пріоритетів Концепції нової Української школи вичленяється центральна духовна домінанта – духовне призначення особистості, яка має концентрувати навколо себе більш конкретні виховні цілі і засоби їх досягнення. У цьому зв’язку дається психологічна характеристика переживання радості, яке своєю внутрішньою силою надає особистісного смислу об’єктивним духовним цінностям. Наголошується на необхідності культивування у вихованців особистісної рефлексії як засобу свідомого привласнення певних духовних утворень. Вперше вводиться категорія «особистість рефлексивного типу», яка володіє трьохетапним освоєнням архітектоніки емоційного переживання.
В статье на основе воспитательных приоритетов Концепции новой Украинской школы вычленяется центральная духовная доминанта - духовное предназначение личности, которая должна концентрировать вокруг себя более конкретные воспитательные цели и средства их достижения. В этой связи дается психологическая характеристика переживания радости, которое своей внутренней силой предоставляет личностный смысл объективным духовным ценностям. Подчеркивается необходимость культивирования у воспитанников личностной рефлексии как средства сознательного присвоения определенных духовных образований. Впервые вводится категория «личность рефлексивного типа», которая владеет трехэтапным освоением архитектоники эмоционального переживания.
Based on the educational priorities of the Concept of the new Ukrainian school, the article identifies the central spiritual dominant - the spiritual destiny of the individual, which should concentrate more specific educational goals and means of achieving them. In this regard, a psychological characteristic of the experience of joy is given, which, with its internal strength, provides a personal meaning to objective spiritual values. The necessity of cultivating personality reflection among students as a means of consciously appropriating certain spiritual formations is emphasized. For the first time, the category “reflexive personality type” is introduced, which owns a three-stage development of the architectonics of emotional experience.
 
Publisher Видавництво педагогічної преси та літератури "Шкільний світ"
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717914/1/%D0%94%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B5_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D1%8F%D0%BA_%D1%81%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D1%96%D1%80%D0%B0_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%8F%D0%BA%D0%B0_%D0%B7%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%94.pdf
- Бех, І.Д. (orcid.org/0000-0002-4763-1673 <http://orcid.org/0000-0002-4763-1673>) (2019) Spiritual destiny as an essential measure of personality that grows Управління освітою, 3 (411). pp. 36-43.