Record Details

Психолого-педагогічні методи дослідження міжособистісних відносин дітей із сімей вимушених переселенців

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717924/
 
Title Психолого-педагогічні методи дослідження міжособистісних відносин дітей із сімей вимушених переселенців
Psychological-pedagogical methods of investigation of children from internally displased families: interpersonal relationships study
 
Creator Сергєєва, Н.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description Стаття присвячена підготовці соціальних педагогів до дослідження міжособистісних відносини дітей із сімей вимушених переселенців. Розкрито сутність та зміст понятійного апарата. Охарактеризовано поняття «міжособистісні відносини». Зазначено, що міжособистісні відносини охоплюють широке коло явищ, де головним регулятором неповторності міжособистісних стосунків є привабливість однієї людини для іншої. Описано класифікацію міжособистісних відносин, що спирається на кілька критеріїв: глибину стосунків, вибірковість щодо партнерів, функції стосунків. Проаналізовано психологічні детермінанти формування міжособистісних відносин, характеристики та соціально-психологічні особливості спілкування дітей із сімей вимушених переселенців, кризові періоди підліткового віку. Метою статті є підготовка соціальних педагогів до дослідження міжособистісних відносин дітей із сімей вимушених переселенців, розкриття особливостей їх діагностики. Визначено основні завдання та методи діагностики міжособистісних відносин особистості. Зазначено, що у дослідженні міжособистісних відносин найбільш важливим показником є рівень конфліктності та її специфічні риси. Охарактеризовано адаптивні механізми підліткового віку. Розкрито основні характеристики та соціально-психологічні особливості кризи підліткового віку. Вивчення та аналіз літератури з проблеми дослідження дозволили дослідити психолого-педагогічні методи діагностики міжособистісних відносин з позиції соціально-педагогічної науки.
The article is devoted to the preparationof social teachers to study the interpersonal relationships of children from internally displaced families. The essence and content of the conceptual apparatus are revealed. The term of “interpersonal relationships” is characterized.It is specified that interpersonal relationships cover a wide range of phenomena, which have the attractiveness of one person to another as the main regulator of the uniqueness of interpersonal relations. The classification of interpersonal relationships based on several criteria, such as depth of relations, selectivity of partners, functions of relations, is described. Psychological determinant formations of interpersonal relations, characteristics and socio-psychological features of communication of children from internally displaced families, crisis periods of adolescence are analyzed. The aim of the article is to prepare social teachers for the study of interpersonal relations of children from internally displaced families, the disclosure of the features of their diagnosis. The main tasks and methods of diagnostics of interpersonal relationships are defined. It is noted that in the study of interpersonal relations the most important indicator is the level of conflictness and its specific features. Adaptive mechanisms of adolescence have been characterized. The main characteristics and socio-psychological features of the adolescence crisis have been revealed.The study and analysis of the literature on the research problem allowed to investigate the interpersonal relationships diagnosis features from the point of view of socio-pedagogical science.
 
Publisher РДГУ
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717924/1/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%2010_2019.pdf
- Сергєєва, Н.В. (orcid.org/0000-0001-8153-2911 <http://orcid.org/0000-0001-8153-2911>) (2019) Psychological-pedagogical methods of investigation of children from internally displased families: interpersonal relationships study Інноватика у вихованні (10). pp. 240-245. ISSN 2518-7856