Record Details

Клод Ніколя Леду: архітектор-авангардист XVIII століття

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717906/
http://artedu.com.ua/index.php/adm/article/view/40
 
Title Клод Ніколя Леду: архітектор-авангардист XVIII століття
Claude Nicolas Ledoux: An avant-garde architect of the XVIII century
 
Creator Ничкало, Світлана Андріївна
 
Subject 36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Необхідність посилення архітектурного компоненту в естетичному вихованні школярів актуалізує поповнення навчального змісту новими іменами. Стаття присвячена Клоду Ніколя Леду – поки що маловідомому в Україні архітектору епохи класицизму, який вплинув на становлення стилю ампір, а в найсміливіших проектах випередив свій час, ставши передвісником мистецтва авангарду. Надано характеристику основних етапів творчості Леду, розкрито індивідуальні особливості його стилю. Ідеї Просвітництва, громадянської відповідальності, переконання у виховній місії архітектури, яких дотримувався Леду, не втрачають актуальності й у наші дні. Викладений матеріал доцільно використовувати як основу розробки творчих завдань.
Необходимость усиления архитектурного компонента в эстетическом воспитании школьников актуализирует пополнения учебного содержания новыми именами. Статья посвящена Клоду Николя Леду – пока что малоизвестному в Украине архитектору эпохи классицизма, который повлиял на становление стиля ампир, а в самых смелых проектах опередил свое время, став предвестником искусства авангарда. Охарактеризованы основные этапы творчества Леду, раскрыты индивидуальные особенности его стиля. Идеи просвещения, гражданской ответственности, уверенность в воспитательной миссии архитектуры, которых придерживался Леду, не теряют актуальности и в наши дни. Изложенный материал рекомендовано использовать как основу разработки творческих задач.
The art of architecture, which has a huge educational potential, is still insufficiently used in the aesthetic education of students of general educational institutions of Ukraine. In order to strengthen the architectural component of the current, we need update the educational content with new names and original works. The article is devoted to the Claude Nicolas Ledoux, an outstanding and still lesser-known in Ukraine, the French architect of the period of Classicism that influenced the emergence of Empire style. Moreover, Claude Nicolas Ledoux was ahead of his time in the most daring projects becoming a forerunner of avant-garde. The article shows that it combines the creative searches and findings of Ledoux with the avant-garde artists of the XX century, as well as parallels with modern architecture. The article describes the main stages of the architect’s creativity in their connection with historical circumstances and features of the social life of France in the second half of the XVIII and the beginning of XIX centuries. The examples of the most interesting works have revealed the peculiarities of the individual style of the architect. Claude Nicolas Ledoux made an innovative contribution to the art of architecture, in particular – the project “Ideal City” of Chaux and his unusual structures. The article also reflects the dramatic collisions of the life and work of architect who destroyed the stereotypes and predicted the future. Therefore his most daring projects were appraised only in the XX century. Ledoux’s ideas of enlightenment, civic responsibility, persuasion in the educational mission of architecture do not lose its relevance today. Ledoux’s artistic legacy is an unmistakable value for the entire world culture. Consequently, he must be knowledgeable not only in a limited professional environment, but also among teachers, students, students. This material should be used in the 10-11th grades in general secondary education institutions as a supplement material to the basic educational content, as well as for designing interesting creative tasks in order to schoolchildren’s aesthetic education and development.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717906/1/%D0%9F%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%28%D0%9B%D0%B5%D0%B4%D1%83%29.pdf
- Ничкало, Світлана Андріївна (2019) Claude Nicolas Ledoux: An avant-garde architect of the XVIII century Мистецтво та Освіта, 1 (91). pp. 59-63.