Record Details

Навчання пейзажного живопису студентів закладів вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717904/
 
Title Навчання пейзажного живопису студентів закладів вищої освіти
Обучение пейзажной живописи студентов высших учебных заведений
Training of students of higher educational insurance students
 
Creator Руденко, І.В.
Адаменко, О. А.
 
Subject Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
82 Literature
 
Description У статті на розгляд виносяться різні типи завдань та вправ, які визначають готовність майбутніх педагогів мистецьких дисциплін до самостійної корекції творчого процесу як способу самореалізації; інтегровані завдання на усвідомлення єдності засобів художньо-образної мови мистецтв, розвитку варіативності та креативності мислення завдяки творчим завданням на переробку й стилізацію пейзажного образу до потреб прикладної графіки.
Традиційний, інноваційний підхід та художньо-педагогічний досвід навчання студентів пейзажного живопису потребує наступного дослідження й додаткового вдосконалення.
В статье на рассмотрение выносятся различные типы заданий и упражнений, которые определяют готовность будущих педагогов художественных дисциплин к самостоятельной коррекции творческого процесса как способа самореализации; интегрированные задания на осознание единства средств художественно-образного языка искусств, развития вариативности и креативности мышления благодаря творческим заданием на переработку и стилизацию пейзажного образа с потребностями прикладной графики.
Традиционный, инновационный подход и художественно-педагогический опыт обучения студентов пейзажной живописи требует последующего исследования и дополнительного совершенствования.
The problem how to make teaching methods of landscape painting innovative for students requires the improvement of methodological tools.The analysis of pedagogical and methodological sources made it possible to distinguish between the technological process of a plein-air painting and the landscape sketches and some general mistakes of future painters-teachers. Therefore, there are certain exercises that will help to improveplein-air painting. These exercises are directed at masteringskills of compositional position of the horizons for perspective structures of the depicted objects, primary color and tonal masses of the sky, the earth, andwater to the single source of illumination of objects. An essential aspect for research is experience ofplein-air paintings made by painters of the Barbizon School. This gave us reason to diverse creative tasks based on the sketches.The “integrative” views on art of V.Viser, M.Volkov, M.Krymov, Yu.Shashkov, A.Yalanskyi will contribute to develop the integrated tasks.The purpose of the article is to prove the necessity of implementation ofthe integrated and creative tasks, various exercises as well.A system of exercises and tasks (from educational to creative ones) provides effective teaching a landscape painting.Moreover, an important role plays an integrated artistic activity in teaching landscape painting. Mastering the basic concepts of art, which is aimed at understanding the integrity of artistic phenomena, deepens the cultural thesaurus.Accordingly, the aim of the integrated tasks is to realize the unity of the diversity of components of expressive means of art, phenomenon of color in the
historical aspect, development of variable and creative thinking, which contributes to comprehensive perception of landscape image through various types of art and creative tasks for its processing and stylization to needs of applied graphics. The problem and creative tasks are aimed at improving visual memory and observation, the formation of motivation to realize the purpose in creative search. The heuristic tasks promote individual manifestations of critical thinking during collective discussion of the problem. The creative tasks are directed at paraphrasing, transferring oil painting into graphic, decorative, relief, with different atmospheric lighting, in different seasons, weather conditions paintings, etc. The purpose of the propaedeutic exercises is to develop a sense of color and spaсe. The experimental exercises help to find out the possibilities of artistic techniques, materials, tools and their combinations in perception of one landscape motif. The exploratory exercises are aimed at mastering compositional solution, color and tone relations in creative research, understanding the received information in order to use it independently and creatively in one’s own creative activity.We consider that the proposed tasks and exercises will enrich the teaching methods of landscape painting as well as develop skills for consistently creation personal strategies in order to solve creative problems and implement a creative idea.
 
Publisher Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка.
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717904/1/%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%90%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Руденко, І.В. (orcid.org/0000-0002-2152-2129 <http://orcid.org/0000-0002-2152-2129>) and Адаменко, О. А. (2019) Training of students of higher educational insurance students Естетика і етика педагогічної дії (19). pp. 136-144.