Record Details

Entrepreneurship as an education-professional pathway direction for professional (vocational) education schools students

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717822/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/289/264
 
Title Entrepreneurship as an education-professional pathway direction for professional (vocational) education schools students
Підприємницька діяльність як напрям освітньо-професійних траєкторій учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти
 
Creator Zakatnov, Dmytro
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article reveals the state-of arts of the problem on professional (vocational) education (P(V)E) schools students training to choosing the entrepreneurship activity as the way for further professional career development. It is found that the entrepreneurship activity content in the legislation framework of Ukraine is limited with acts jure gestionis aimed at reaching the economy and social results and profit. That differs from the appropriate content in the EU countries where the entrepreneurship is defined as the ability to plan and manage projects with have cultural, social or commercial value. The analysis the pilot research empirical data and the experimental activity of the Institute of vocational education and training of the National academy of educational science of Ukraine (IVET NAES of Ukraine) proves that P(V)E schools students consider the entrepreneurship activity as a prospective vector for further education-professional rout realisation due to some indicators difference for urban and rural P(V)E schools students. Therefore, the students’ vision of the entrepreneurship activity is mostly of abstract character but their training to that in P(V)E schools is provided only for some aspects. The entrepreneurship activity socio-economic value and attractiveness for the youth as a prospective vector for their education-professional routs are determined with the appropriate pedagogical system formation to assure students’ preparation for the entrepreneurship activity.
Conforming to modern education paradigm it should be the competence-based system to assure the entrepreneurship competence forming for (P(V)E) schools students as their sustainable, integral and personal de novo synthesis. Main requirements to structure of that kind are defined and the scope of problems is outlined. Dealing the following factors will promote the quality increase on P(V)E schools students training for the entrepreneurship activity.
У статті висвітлено стан проблеми підготовки учнів закладів професійної (професійно-технічної) осві¬ти (далі: ЗП(ПТ)О) до вибору підприємницької діяльності як напряму розвитку професійної кар'єри. Виявлено, що зміст підприємницької діяльності в нормативно-правовому полі України обмежується господарською діяльністю, спрямованою на досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку, на відміну від її змістов¬ного наповнення в країнах ЄС, де підприємництво визначається як уміння планувати й управляти проектами, що мають культурну, соціальну або комерційну цінність. Аналіз емпіричних результатів пілотного дослідження та екс-периментальної роботи Інституту професійно-технічної освіти НАПН України (далі: ІПТО НАПН України) засвід¬чив, що підприємницька діяльність розглядається учнями ЗП(ПТ)О як перспективний напрям реалізації подальшої освітньо-професійної траєкторії, хоча існує певна відмінність у відносних показниках орієнтації на таку діяльність в учнів ЗП(ПТ)О, розташованих у містах та сільській місцевості. Однак уявлення учнів стосовно підприємницької діяльності носять переважно абстрактний характер, а підготовка до підприємницької діяльності в ЗП(ПТ)О здійс¬нюється переважно за її окремими аспектами. Соціально-економічна значущість підприємницької діяльності та її привабливість для молоді як перспективного вектора реалізації освітньо-професійних траєкторій зумовлюють доці¬льність проектування та реалізації в освітньому процесі ЗП(ПТ)О педагогічної системи підготовки учнів у галузі підприємницької діяльності.
Відповідно до сучасної освітньої парадигми, в основу такої системи доцільно покласти компетентнісний під¬хід, а метою її функціонування визначити формування в учнів ЗП(ПТ)О підприємницької компетентності як інте¬грального особистісного стійкого новоутворення. Визначено основні вимоги стосовно структури такої системи та окреслено коло проблем, розв'язання яких сприятиме підвищенню ефективності підготовки учнів ЗП(ПТ)О освіти до підприємницької діяльності.
 
Publisher "Полісся"
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717822/1/%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B2_%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB%202019.pdf
- Zakatnov, Dmytro (orcid.org/0000-0002-4130-089X <http://orcid.org/0000-0002-4130-089X>) (2019) Entrepreneurship as an education-professional pathway direction for professional (vocational) education schools students Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 1 (18). pp. 96-101. ISSN 2223-5752