Record Details

Психологічна безпека взаємодії в системі «вчитель-учень» в умовах Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717764/
https://fdotadotr.files.wordpress.com/2019/06/d09cd0b0d182d0b5d180d196d0b0d0bbd0b8-wp.pdf
 
Title Психологічна безпека взаємодії в системі «вчитель-учень» в умовах Нової української школи
Psychological safety of interaction in the system "teacher-student" in the new Ukrainian school
Психологическая безопасность взаимодействия в системе «учитель-ученик» в условиях Новой украинской школы
 
Creator Дзюбко, Л.В.
Бучма, Вікторія Володимирівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена розгляду питання психологічної безпеки взаємодії в системі «вчитель-учень» в умовах Нової української школи. Проаналізовані основні вимоги до побудови взаємодії в системі «вчитель - учень», що зазначені у концепції НУШ. Проблема психологічної безпеки суб’єктів освітньої взаємодії розглянута через наступні конструкти: «психологічна грамотність», «психологічна культура», «психологічне здоров’я» та «благополуччя». Зазначено, що взаємодія в системі «вчитель-учень» у молодшому шкільному віці істотно впливає на ставлення дитини як до себе, так і до інших (батьків, однолітків). Наголошено на відповідальність вчителя за якість міжособистісної взаємодії з учнями. Розглянуто конструктивно і деструктивно спрямовану взаємодію між учнем і вчителем. Представлено шляхи оптимізації міжособистісної взаємодії у освітньому процесі. Зазначено, що врахування вчителем унікальності дитини, опора на досягнення її попереднього розвитку, усвідомлення наступності між дотичними освітніми ланками, забезпечення здоров’я дитини та її благополуччя є умовами психологічної безпеки взаємодії в системі «вчитель-учень».
The article describes the consideration of the problem of the psychological safety of interaction in the system of "teacher-student" under the conditions of the New ukrainian school. The basic requirements for construction of interaction in the "teacher-student" system, which are specified in the concept of NUS, are analyzed. The problem of psychological safety of subjects of educational interaction is considered through the following constructs: "psychological literacy", "psychological culture", "psychological health" and "well-being". It is noted that interaction in the system of "teacher-student" at the junior school age significantly affects the attitude of the child to himself and to others (parents, peers). The teacher's responsibility for the quality of interpersonal interaction with students is emphasized. Structural and destructively directed interaction between the student and the teacher is considered. The ways of optimization of interpersonal interaction in the educational process are presented. It is noted that the teacher's consideration of the uniqueness of the child, the reliance on the achievement of his previous development, the awareness of the continuity between the educational branches, the child health, and its well-being are the conditions for the psychological safety of interaction in the system of "teacher-student".
Статья посвящена рассмотрению вопроса психологической безопасности взаимодействия в системе «учитель-ученик» в условиях Новой украинской школи. Проанализированы основные требования к построению взаимодействия в системе «учитель - ученик», указанные в концепции НУШ. Проблема психологической безопасности субъектов образовательного взаимодействия рассмотрена через следующие конструкты: «психологическая грамотность», «психологическая культура», «психологическое здоровье» и «благополучие». Отмечено, что взаимодействие в системе «учитель-ученик» в младшем школьном возрасте существенно влияет на отношение ребенка как к себе, так и к другим (родителям, сверстникам). Отмечена ответственность учителя за качество межличностного взаимодействия с учащимися. Рассмотрено конструктивно и деструктивно направленное взаимодействие между учеником и учителем. Представлены пути оптимизации межличностного взаимодействия в образовательном процессе. Указано, что учет учителем уникальности ребенка, опора на достижения предыдущего этапа его развития, осознание преемственности между смежными образовательными звеньями, обеспечение здоровья ребенка и его благополучия являются условиями психологической безопасности взаимодействия в системе «учитель-ученик».
 
Publisher Far Journal
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717764/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B0%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D0%B2%20%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D1%96%20%C2%AB%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8C%C2%BB%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
- Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0003-3729-5394 <http://orcid.org/0000-0003-3729-5394>) and Бучма, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-6163-0223 <http://orcid.org/0000-0001-6163-0223>) (2019) Psychological safety of interaction in the system "teacher-student" in the new Ukrainian school Psychological dimensions of personal interaction of subjects of educational space in the context of humanistic paradigm: materials of the II all-Ukrainian conference with international participation (Kyiv, March 21, 2019). pp. 55-64. ISSN 2313-7525