Record Details

Концептуальні орієнтири розвитку соціально-педагогічної діяльності та соціальної роботи в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710848/
 
Title Концептуальні орієнтири розвитку соціально-педагогічної діяльності та соціальної роботи в Україні
Концептуальные ориентиры развития социально-педагогической деятельности и социальной работы в Украине
Conceptual guidelines for the development of socio-pedagogical activities and social work in Ukraine
 
Creator Алєксєєнко, Т.Ф.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description У статті предсталено аналіз міжнародної практики щодо моделей державної і громадської допомоги різним цільовим групам і категоріям населення, які опинилися у важкій життєвій ситуації. З педагогічним ухилом різного рівня організації та забезпечення їх функціонування виокремлюються патерналістська модель соціальної роботи, корпоративістська, етатистська моделі. Одночасне упровадження різних моделей створює ситуацію поліконцептуальності сучасної соціально-педагогічної діяльності та соціальної роботи, здебільшого орієнтованих на зарубіжний досвід, що переноситься на українську реальність через різні соціальні проекти. Узагальнення та аналіз ситуації щодо концептуальних орієнтирів розвитку соціально-педагогічної та соціальної роботи в Україні дозволяє зробити висновок про те, що інноваційні ідеї, привнесені із зарубіжного досвіду, концептуалізуються на кількох рівнях: у державній соціальній політиці, науковій теорії та соціальній практиці.
The article presents an analysis of international practice on models of state and public assistance to different target groups and categories of the population who find themselves in a difficult life situation. With the pedagogical bias of different levels of organization and ensuring their functioning stand out paternalistic model of social work, corporatist, etatist model. Simultaneous implementation of different models creates a situation of polyconceptuality of modern social-pedagogical activity and social work, mostly oriented to foreign experience, which is transferred to the Ukrainian reality through various social projects.Generalization and analysis of the situation regarding the conceptual guidelines for the development of socio-pedagogical and social work in Ukraine leads to the conclusion that innovative ideas brought from foreign experience are conceptualized on several levels: in state social policy, scientific theory and social practice.
 
Publisher ФОП Петров В. В.
 
Date 2018
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710848/1/%D0%A2%D0%A4_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%9E%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2018) Conceptual guidelines for the development of socio-pedagogical activities and social work in Ukraine In: Modification of the concept of social-pedagogical activity and social work in Ukraine in the context of realization of the goals of sustainable development of society: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference ФОП Петров В. В., м. Харків, Україна, pp. 8-12.