Record Details

Шляхи гуманізації освітньої шкільної політики в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717675/
 
Title Шляхи гуманізації освітньої шкільної політики в Україні
Ways to humanize educational policy in Ukraine
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 32 Politics
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Висвітлено й проаналізовано освітню політику України в галузі шкільної освіти, що проводилася у перші роки здобуття незалежності. Охарактеризовано найвагоміші державні документи, якими визначалися стратегічні напрями оновлення освітньої галузі у дусі національних пріоритетів і загальнолюдських цінностей. Доведено, що у 1991-1994 рр. провідними ідеями державної освітньої політики були гуманізація освіти і тісно переплетена з нею необхідність реалізації національної ідеї засобами навчання, виховання і соціалізації дітей та молоді. Обґрунтовано, що особа керівника Міністерства освіти, яке є і провідником, і рушієм державної гуманітарної політики, безперечно набуває значення персоналізованого чинника зрушень в освітній сфері. Висвітлено внесок І.Зязюна, який обіймав посаду міністра народної освіти у перехідний період (1990-1992), і фактично розпочав у державі процес українізації шкільної освіти: створення українських шкільних підручників, утвердження державності української мови в усіх навчально-виховних закладах, прийняття комплексної програми пошуку, навчання і виховання обдарованих дітей і молоді «Творча обдарованість», узаконення діяльності учнівських Малих академій наук, узаконення діяльності таких нових типів середніх загальноосвітніх закладів, як гімназія і ліцей. Окреслено також внесок його наступника на посаді міністра П.Таланчука (1992-1994), який спромігся не лише інтенсифікувати процес українізації школи, а й здійснив революційні кроки у напрямі його гуманізації (перша спроба заміни випускних іспитів тестування учнів). За його зусиль було прийнято стратегічну програму розвитку освітньої галузі України у ХХІ ст. (1993). Доведено, що вже в перші роки суверенності державну політику України було спрямовано на створення умов для розвитку особистості й творчої самореалізації кожного її громадянина, виховання покоління людей, здатних оберігати і примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства. Водночас труднощі перехідного періоду, у якому знаходилося українське суспільство, і системна криза, що охопила всі галузі суспільно-економічного життя України, перешкоджали державотворенню, зокрема й в освітній сфері.
The article highlights and analyzes the educational policy of Ukraine in the field of school education, conducted in the early years of independence. The most significant state documents that define the strategic directions for the renewal of education in the spirit of national priorities and human values are characterized.
It is proved that in 1991-1994 the leading ideas of the state educational policy were the humanization of education and the closely interwoven with it the need to implement the national idea by means of education and socialization of children and youth. It has been substantiated that the personality of the head of the Ministry of Education, which is both the conductor and the engine of the state humanitarian policy, undoubtedly acquires the value of a personalized factor of changes in the educational sphere.
The contribution of I. Zyazyun, who served as Minister of Education in the transition period (1990-1992), is highlighted. He actually started the process of Ukrainization of school education: the creation of Ukrainian school textbooks, the approval of the statehood of the Ukrainian language in all educational institutions, the adoption of a comprehensive program of search, training and education of gifted children and young people "Creative giftedness", legalization of the activities of such types of secondary educational institutions as a gymnasium and lyceum. The contribution of his successor as Minister of Education P. Talanchuk (1992-1994), who could not only intensify the process of Ukrainization of the school, but also made revolutionary steps towards its humanization (the first attempt to replace the final examinations of students) was also determined. His efforts adopted a strategic program (1993) for the development of education in Ukraine in the 21st century.
It is shown that already in the first years of Ukraine’s independence, its state policy in the field of education was aimed at creating conditions for the development of the personality and creative self-realization of every citizen, upbringing a generation of people capable to preserve and enhancing the values of national culture and civil society. At the same time, the difficulties of the transition period, in which Ukrainian society was located, and the systemic crisis that engulfed all sectors of the socio-economic life of Ukraine, impeded the construction of an independent state, including the educational sphere.
 
Publisher ТОВ «Юрка Любченка»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717675/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D.%20%D0%A8%D0%BB%D1%8F%D1%85%D0%B8%20%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%96%D1%97....pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2019) Ways to humanize educational policy in Ukraine Освіта для миру = Edukacja dla pokoju, 1. pp. 293-306. ISSN ISBN 978-617-7221-36--3