Record Details

Розвиток системи спеціальної освіти в Україні та Польщі (проблематика дослідження)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717665/
 
Title Розвиток системи спеціальної освіти в Україні та Польщі (проблематика дослідження)
Development of special education system in Ukraine and Poland (research issues)
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розкрито проблематику дослідження з розвитку систем спеціальної освіти в Україні та Польщі в ХІХ - початку ХХІ століття. Охарактеризовано методологічну функцію історико-педагогічного порівняльного дослідження для освітньої сучасності України, формування цілісної системи знань про історико-педагогічні процеси в галузі спеціальної освіти двох країн, роль педагогічних концепцій минулого та їхній зв’язок з сучасним реформуванням системи освіти.
За роки незалежності України визначено нові пріоритети розвитку освіти. В той же час темпи та глибина перетворень ще не повною мірою відповідають потребам держави та суспільства. Одержання відповіді на питання сучасності пов’язане із вдумливим осмисленням минулого, об’єктивною оцінкою історичних реалій, вивченням історичних коренів педагогічних ідей, фактів, теорій, концепцій, досвіду педагогів минулих років.
Автор зазначає, що без ґрунтовного аналізу історико-педагогічного процесу розвитку спеціальної освіти в Україні не можливе цілісне розуміння сучасних ідей розвитку спеціальної освіти, досить складно удосконалити існуючі надбання, методики, системи і методи навчання тощо.
Акцентовано, що виконання історико-педагогічних досліджень вимагає наративізації, яка вибудовується із врахуванням документальних джерел та окремих фактів, описів, наукових узагальнень, з прагненням у минулому віднайти витоки провідних наукових ідей сучасності.
The article deals with the problems of research on the development of special education systems in Ukraine and Poland in the nineteenth and early twenty first centuries. The methodological function of historical and pedagogical comparative research for the educational modernity of Ukraine, formation of a holistic system of knowledge about historical and pedagogical processes in the field of special education of two countries, the role of pedagogical concepts of the past and their connection with modern reforms of the education system are described.
Over the years of Ukraine's independence, new priorities for the development of education have been identified. At the same time, the pace and depth of transformation are not yet fully in line with the needs of the state and society. Obtaining an answer to the question of the present is connected with thoughtful reflection of the past, an objective assessment of historical realities, the study of the historical roots of pedagogical ideas, facts, theories, concepts, and experience of teachers of past years.
The author notes that without a thorough analysis of the historical and pedagogical process of the development of special education in Ukraine, a comprehensive understanding of contemporary ideas of the development of special education is not possible, it is difficult to improve the existing achievements, methods, systems and methods of training, etc.
It is accentuated that the implementation of historical and pedagogical research requires theatradiation, which is built on the basis of documentary sources and individual facts, descriptions, scientific generalizations, with the desire to find in the past the origins of the leading scientific ideas of the present.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717665/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%9C._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2019) Development of special education system in Ukraine and Poland (research issues) Special child: education and upbringing. pp. 23-35. ISSN 2312-2781