Record Details

Competence-based education content forming modality for future junior specialists of construction and auto industries

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717659/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/327/
 
Title Competence-based education content forming modality for future junior specialists of construction and auto industries
Методика формування змісту освіти майбутніх молодших спеціалістів будівельної та машинобудівної галузей за компетентнісним підходом
 
Creator Pashchenko, Tetiana
Vanina, Nataliia
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description Стаття присвячена методиці формування змісту освіти майбутніх молодших спеціалістів будівельної та машинобудівної галузей відповідно зазначеним у стандарті компетентностям.
Цілі професійної підготовки майбутнього молодшого спеціаліста визначаються у відповідності з кінцевим результатом навчання та відображаються у змісті освіти. Загальну мету освіти, зокрема фахової передвищої, визначає суспільство, вона задекларована в освітніх стандартах та відображається в освітніх програмах, навчальних планах, робочих навчальних програмах дисциплін тощо.
Формування професійної компетентності випускника технічного коледжу вимагає оптимізації освітнього процесу з урахуванням початкового професійно-освітнього та особистісного потенціалу, здійснення найбільш прийнятного (науково обґрунтованого і дидактично доцільного) вибору методів і технологій навчання, а також відповідності дидактичним закономірностям і принципам.
У статті проаналізовано вимоги проектування змісту підготовки, основні компоненти побудови змісту освіти, принципи проектування змісту компетентнісно орієнтованої підготовки майбутніх молодших спеціалістів.
Основою реалізації компетентнісного підходу є застосування педагогічних технологій або методик, які гарантують досягнення запланованих освітніх результатів (відповідно, ці заплановані результати мають чітко й конкретно відображатися в стандартах освіти). Такі технології повинні передбачати навчання дією: студенти виконують не штучні, а реальні практичні завдання (проекти), набувають досвіду, навчаються як у викладача, так і один в одного, розв’язують проблемні виробничо-технологічні ситуації.
Компетентнісна модель фахівця має являти собою опис того, яким набором компетентностей повинен володіти випускник навчального закладу, до виконання яких професійних функцій він повинен бути підготовлений і яка має бути ступінь його підготовленості для виконання конкретних функцій.
Щоб досягти поставлених цілей, на сьогодні недостатньо використати комплекс методів і прийомів навчання, хай навіть інтерактивних чи творчо-пошукових, оскільки нова освітня концепція, заснована на компетентнісному підході, вимагає достеменних освітніх результатів, конкретного і реального досягнення цілей навчання. У статті йде мова про виконання вимог стандартів засобами педагогічних технологій.
The article is devoted to the formation method of the education content of future associate specialists in the construction and engineering fields in terms of competency that is indicated in the standard.
The goals of the professional training of a future associate specialist are defined in accordance with the outcome of the education process and are displayed in the education content. The general purpose of education, particularly professional is defined by the society, it is declared in educational standards and displayed in educational programs, curriculum, syllabuses of training programs, etc.
The formation of professional competence of a technical college graduate requires optimization of educational process taking into consideration initial vocational, educational, and personal potential, implementation of the most acceptable (scientifically based and didactically feasible) choice of education methods and technologies, as well as compliance with didactic laws and principles.
The article analyzes the requirements for designing of training content, the main components of the formation of the content of education, the principles of designing the content of competence-oriented training of future junior specialists.
The implementation basis of the competence approach is the usage of pedagogical techniques or methods that guarantees the achievement of the planned educational results (consequently, these planned results should be clearly and specifically reflected in the standards of education). Such technologies should envisage learning with action: students perform not artificial, but real practical tasks (projects), gain experience, learn both from teacher, and each other, solve puzzling production and technological cases.
The model of competency of a specialist should be a list of required competences which should graduate of an educational institution be able to use, what professional functions a graduate should be prepared for and what should be the level of his preparedness to performance of specific functions.
Today, it is not enough to implement a set of techniques and training methods, even interactive or creative-search, to achieve the goals that were set. The fact is that a new educational concept, which is based on a competent approach, requires genuine educational outcomes, a specific and approachable achievement of learning goals. The implementation of standards requirements by means of pedagogical techniques is the subject of the article.
 
Publisher ЖККГВ Полісся ЖОР
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717659/1/document%20%282%29.pdf
- Pashchenko, Tetiana (orcid.org/0000-0002-7629-7870 <http://orcid.org/0000-0002-7629-7870>) and Vanina, Nataliia (orcid.org/0000-0001-8310-5139 <http://orcid.org/0000-0001-8310-5139>) (2019) Competence-based education content forming modality for future junior specialists of construction and auto industries Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 1 (18). pp. 148-155. ISSN 2617-1759