Record Details

Інноваційні стилі управління менеджерів освітніх організацій у контексті розвитку емоційного інтелекту: зв’язок з психологічними та організаційно-функціональними характеристиками організації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717627/
http://orgpsy-journal.in.ua/read/300/
 
Title Інноваційні стилі управління менеджерів освітніх організацій у контексті розвитку емоційного інтелекту: зв’язок з психологічними та організаційно-функціональними характеристиками організації
Innovative management styles used by heads of educational organizations in the context of the development of emotional intelligence: relationship with the psychological and organizational-functional characteristics of the organization
 
Creator Карамушка, Л.М.
Клочко, А.О.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У статті на основі емпіричного дослідження охарактеризовано типи менеджерів освітніх організацій («Емоційно необізнаний», «Контролюючий емоції», «Емоційно чутливий») у контексті розвитку емоційного інтелекту і представленості традиційних та інноваційних стилів управління. Розкрито зв’язок між психологічними характеристиками організацій (загальним показником креативного потенціалу організацій, рівнем розвитку організованості, інтегративності та референтності педагогічного колективу, рівнем відданості організації) і типами менеджерів освітніх організацій. Проаналізовано зв’язок між організаційно-функціональними характеристиками організацій (кількість дітей, які навчаються у закладі) і типами менеджерів освітніх організацій.
Based on the results of empirical research, the authors analyze the types of heads of educational organizations (emotionally ignorant, emotions controlling and emotionally sensitive) in the context of traditional and innovative management styles and the development of emotional intelligence. The authors elucidate the relationships between the psychological characteristics of organizations (the index of organization's creative potential, level of organizational development, teaching staff' cohesiveness, level of teaching staff's organizational dedication) and the types of educational organization heads. The authors analyze the relationship between the types of educational organization heads and the organizational and functional characteristics of the educational organizations: type, location, age, number of staff, number of students, status in the educational system of the city (region).
In general, it was found that the effects of the educational organization's psychological characteristics on the development of the educational organization heads' innovative management styles were greater than the effects of the educational organization's organizational and functional characteristics
 
Publisher Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717627/1/Karamushka_Klochko.pdf
- Карамушка, Л.М. (orcid.org/0000-0003-0622-3419 <http://orcid.org/0000-0003-0622-3419>) and Клочко, А.О. (orcid.org/0000-0001-6631-2638 <http://orcid.org/0000-0001-6631-2638>) (2019) Innovative management styles used by heads of educational organizations in the context of the development of emotional intelligence: relationship with the psychological and organizational-functional characteristics of the organization Організаційна психологія. Економічна психологія, 2-3 (17). pp. 45-55. ISSN 2411–3190