Record Details

The Method for Forming the Health-Saving Component of Basic School Students’ Digital Competence

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717573/
http://ceur-ws.org/Vol-2393/
 
Title The Method for Forming the Health-Saving Component of Basic School Students’ Digital Competence
Методика формування здоров'язбережувального компонента цифрової компетентності учнів основної школи
Методика формирования здоровьесберегающего компонента цифровой компетентности учащихся основной школы
 
Creator Носенко, Ю.Г.
Сухіх, А.С.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article describes the method for forming the heath-saving component (HSC) of basic school students’ digital competence that involves the purposeful acquisition of the ability to health-saving use of ICT in educational process. The basis for named method implementation is the author's training course, covering 12 ac-ademic hours and designed for 5-9 grades classes (10(11)-15 years old students). The training course can be conducted within the compulsory subjects or electives in groups of up to 15 students. In the article the named course tasks are defined, the content units, principles and methods are represented. The recommendations for the final control (group project) are given. An empirical study showed that in the experimental group that studied under the author's method, the number of students with a low level decreased significantly, while the number of students with average and high levels of HSC increased. These results are much ahead of those obtained in the control group. Consequently, the results of the experiment showed the effectiveness of the author's method for forming HSC of basic school students’ digital competence.
У статті описана методика формування здоров'язбережувального компонента цифрової компетентності (ЗКЦК) учнів основної школи, що передбачає цілеспрямоване набуття здатності здоров’язбережувального використання ІКТ у навчальному процесі. Основою для впровадження методики є авторський навчальний курс, що охоплює 12 академічних годин і розрахований на викладання в 5-9 класах (учні 10(11)-15 років). Навчальний курс може проводитися в рамках обов'язкових предметів або факультативів у групах до 15 учнів. У статті визначено завдання курсу, представлені змістові одиниці, принципи та методи. Надано рекомендації щодо підсумкового контролю (групового проекту). Емпіричне дослідження показало, що в експериментальній групі, яка навчалася за авторською методикою, кількість учнів із низьким рівнем ЗКЦК значно зменшилась, тоді як кількість учнів із середнім та високим рівнем зросла. Ці результати значно випереджають результати, отримані в контрольній групі. Отже, результати експерименту показали ефективність авторської методики формування ЗКЦК учнів основної школи.
В статье описана методика формирования здоровьесберегающего компонента цифровой компетентности (ЗКЦК) учащихся основной школы, что предполагает целенаправленное приобретение способности здоровьесберегающего использования ИКТ в учебном процессе. Основой для внедрения методики является авторский учебный курс, охватывающий 12 академических часов и рассчитанный на преподавание в 5-9 классах (ученики 10(11) -15 лет). Учебный курс может проводиться в рамках обязательных предметов или факультативов в группах до 15 учеников. В статье определены задачи курса, содержание, принципы и методы. Даны рекомендации по итоговому контролю (групповой проект). Эмпирическое исследование показало, что в экспериментальной группе, которая училась по авторской методике, количество учащихся с низким уровнем ЗКЦК значительно уменьшилась, тогда как количество учащихся со средним и высоким уровнем возросло. Эти результаты значительно опережают результаты, полученные в контрольной группе. Таким образом, результаты эксперимента показали эффективность авторской методики формирования ЗКЦК учащихся основной школы.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717573/1/ICTERI-2019_paper_248.pdf
- Носенко, Ю.Г. (orcid.org/0000-0002-9149-8208 <http://orcid.org/0000-0002-9149-8208>) and Сухіх, А.С. (orcid.org/0000-0001-8186-1715 <http://orcid.org/0000-0001-8186-1715>) (2019) The Method for Forming the Health-Saving Component of Basic School Students’ Digital Competence Proceedings of the 15th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 1 (2393). pp. 178-190. ISSN 1613-0073